Datavisualisatie
Overheidssteun aan de podiumkunsten: Evenveel subsidie verdeeld over minder acteurs
6 april 2021
Sanne Klarenbeek
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media (2020/2021). Ik doe een bachelor in Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie.

Elk jaar opnieuw lijkt er minder geld beschikbaar voor de cultuursector. Theaters en podia vragen om meer steun. Het coronavirus gooit nog meer roet in het eten. Hoe moet de theaterwereld zich staande houden? En hoe zit het eigenlijk met die subsidies? Worden zij echt elk jaar minder?

Het NRC schrijft dat de cultuursector in Amsterdam alleen al 2,5 miljard euro verlies lijdt door het coronavirus. Dit is een extra klap voor de cultuursector die al jaren om meer overheidssteun vraagt. De afgelopen jaren vroegen steeds meer theaters om een subsidie. En jonge theatermakers vinden het steeds moeilijker om de arbeidsmarkt te betreden. Dus reist de vraag of de overheidssteun aan de podiumkunsten elk jaar afneemt?

Roos Bottinga zit in haar derde jaar op de toneelacademie in Arnhem. Over een jaar is zij die jonge theatermaker die afhankelijk is van subsidies. Ze vindt het spannend. Want sinds kort moet het geld van het Fonds van de Podiumkunsten verdeeld worden over minder acteurs in verband met de minimumlooneis. ‘De oplossing is gewoon meer geld,’ zegt Roos Bottinga. Want nu moet hetzelfde bedrag in subsidies verdeeld worden over minder acteurs.

Kijkend naar de cijfers in de onderstaande tabel zie je dan ook dat de subsidies in de jaren helemaal niet afgenomen zijn. Het potje voor de podiumkunsten is ongeveer even groot gebleven. 

Hoewel de subsidies ongeveer gelijk zijn gebleven zijn de lasten van de podiumkunsten, dus de kosten die zij moeten maken toegenomen. Dit kun je zien in de onderstaande grafiek. Er ontstaat een groter gat tussen de lasten en de subsidies. Deze trend is beangstigend voor jonge theatermakers die binnenkort mee moet dingen naar hetzelfde potje voor subsidies.

‘Als je iets bijzonders levert, vind je wel werk,’ aldus Roos Bottinga.

Corona draagt bij aan de angst van de actrice in spe. ‘De overheid kijkt niet naar onze sector alsof ze die moeten beschermen, voegt Roos Bottinga toe. Toch is er wel hoop. Afgestudeerde vrienden vinden wel banen. ‘Als je iets bijzonders levert, vind je wel werk’, zegt Roos. Maar dat het haar niet makkelijk wordt gemaakt is een feit.

200.000 euro korting

Al in 2012 wilde de Gemeente Rotterdam de stekker uit het jeugdtheater Hofplein trekken. Een theaterinitiatief dat theaterlessen biedt aan jongeren. In het bijbehorende Hofpleintheatergebouw vertonen ze tevens voorstellingen. Dit zou allemaal ten einde komen omdat de gemeente de subsidie aanzienlijk zou verminderen. Rachelle Weeda, oud-leerling van het Hofplein, weet nog goed hoe ze met al haar klasgenoten de straat op ging om te protesteren tegen de maatregel. ‘Red mijn Hofplein schreeuwden we door de straten van Rotterdam’, zegt Rachelle. Destijds is besloten dat het Hofpleintheater toch de moeite waard was en met een korting van 200.000 euro op de bestaande subsidie werd het jeugdtheater gered. Anno 2021 bestaat het gelukkig nog steeds. Maar het laat wel zien hoe belangrijk de subsidies zijn.

Veel vraag naar subsidies in de theaterwereld. Foto: Pixabay.
6 april 2021 |
Sanne Klarenbeek
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media (2020/2021). Ik doe een bachelor in Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie.