Eind maart 2025, heel België en Nederland stond op zijn kop. Karen, Kristel en Kathleen komen weer samen voor een reünietour. De samenstelling die sinds 1998 de ene na de andere (kinder)hit naar buiten bracht, staat 16 jaar na het vertrek van Kathleen weer samen op het podium. Hoewel het grootste deel positief en enthousiast is, komen er ook vragen of dit niet nadelig is voor de huidige samenstelling: Hanne, Marthe en Julia.
In nog geen vier uur tijd verkochten Karen, Kristel en Kathleen op 24 maart 300.000 tickets voor de eerste shows van hun reünietour, een record. Nadat er na 22 uitverkochte concerten nog steeds een lange wachtlijst was, kondigde Studio 100 nog acht extra concerten aan. Ook hierbij gingen meer dan 200.000 tickets over de toonbank. In totaal zijn er maar liefst 520.000 kaarten verkocht. En nog steeds staan er mensen op de wachtlijst.
Nostalgie voert de boventoon
Dat de concerten populair werden, blijkt ook uit de zoekopdrachten op Google. In maart 2025 is er een immense piek te zien bij de zoekterm ‘k3’. De voorgaande jaren was dit relatief veel minder. De enorme piek toont aan hoeveel populariteit K3 heeft gekregen tijdens de reünieperiode en hoe groot de nostalgie nog kan zijn.
Dat de originele samenstelling meer populariteit ervaart dan de nieuwe opstelling, is te zien in de verkoopcijfers van de huidige tour met Hanne, Marthe en Julia, en de zoekopdrachten op Wikipedia naar hun namen.
De zoekopdrachten naar de namen van de zangeressen laten opnieuw zien dat nostalgie de boventoon voert. De blauwe lijnen zijn de namen van de oude samenstelling. Duidelijk is te zien dat deze naam vaker wordt opgezocht en toch meer interesse wekt dan de nieuwe meiden.
Opnieuw K3
Waar de reünie 300.000 tickets in 4 uur verkocht, werden voor de huidige ‘zeesterren’-tour van de nieuwe samenstelling in de eerste 24 uur ‘slechts’ 10.000 tickets verkocht. Een heel stuk minder dus. Mensen die kaarten hebben gekocht voor de ‘zeesterren’-tour schijnen ook deze kaarten te koop te zetten, omdat ze hier niet meer heen willen, of omdat ze de verkeerde kaartjes hebben gekocht.
Maar de nieuwe K3 hoeft niet bang te zijn om te verdwijnen. Kristel Verbeke gaf in een interview met HLN al aan dat zij er niet weer zijn om ‘opnieuw K3 te zijn’, maar komen alleen eenmalig terug. In hetzelfde interview stelt ook Gert Verhulst, medeoprichter van Studio 100, dat er geen spanningen zijn. “Elke generatie heeft zijn eigen K3. De reünie doet niets af aan het talent van Hanne, Marthe en Julia.”
Het concert lijkt ook niet per se een familie-event te worden. Veel ouders en jongvolwassenen zijn opgegroeid met Karen, Kristel en Kathleen. Online blijkt ook dat voornamelijk deze doelgroep veel van de tickets heeft bemachtigd voor zichzelf, niet voor hun kinderen.
Studio 100 en K3 zullen dus een balans moeten vinden tussen nostalgie en vernieuwing de komende periode. Misschien geeft deze nostalgische tour zelfs een nieuwe boost aan de huidige K3. Eén ding is zeker: de reünie is een financieel en emotioneel succes voor Studio 100.