Het klimaat is al jaren een dringend onderwerp. Politici over de hele wereld komen elk jaar samen om de huidige plannen tegen de opwarming van de aarde te controleren en, waar nodig, aan te passen. Om de klimaatdoelen te bereiken moeten landen die de meeste broeikasgassen uitstoten hun uitstoot verminderen. Een van deze landen is Nederland. Nederland heeft als doel om in 2030 de uitstoot met 55% te verminderen ten opzichte van 1990 en om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Bedrijven spelen een grote rol bij het bereiken van deze doelstellingen en moeten hiervoor hun uitstoot drastisch verminderen. Zijn de plannen van de overheid haalbaar voor bedrijven?
Volgens Annette Schumer-Huurman van Dare2BAware, een adviesbureau voor duurzaam ondernemen, zijn deze plannen absoluut haalbaar. “Het is niet altijd makkelijk, en je moet ook anders ondernemen, maar het is absoluut haalbaar.” zegt Schumer-Huurman. Toen Schumer-Huurman eerst over deze plannen hoorde, dacht ze dat deze niet haalbaar zouden zijn. Na het verdiepen in het onderwerp is ze ervan overtuigd dat dit wel zo is. “Ik heb het inmiddels ook zelf in de praktijk toegepast. Een organisatie waarvoor ik heb gewerkt heeft in drie jaar tijd (2020-2022) een vermindering in uitstoot van 25% gerealiseerd, waarbij de planning was dat ze in 2027 klimaat neutraal zouden kunnen zijn. Het hing er alleen vanaf of alle auto’s vervangen zouden worden door elektrische auto’s en of deze opgeladen kunnen worden met groene energie. Het is hierbij wel belangrijk aan te geven dat het hierbij gaat om de Scope 1 en 2 emissies.”
Scopes verlagen
Maar wat zijn Scope 1 en 2 emissies? Volgens climatepartner.com worden broeikasgasemissies van bedrijven gecategoriseerd in drie Scope emissies, Scope 1, Scope 2 en Scope 3. “Scope 1 en 2 hebben betrekking op de directe invloedsfeer van de onderneming, bijvoorbeeld brandstoffen en energie. Scope 3 zijn alle emissies voor- en na de onderneming in de keten, de zogenaamde upstream en downstream emissies. Het zijn dus de emissies van alles dat voor en na het bedrijf gebeurt in de keten.” aldus Schumer-Huurman. Bedrijven hebben dus zelf directe invloed op Scope 1 en Scope 2 emissies. Scope 3 gaat verder. “Uiteindelijk is het zo: als elk bedrijf binnen de keten de eigen Scope 1 en Scope 2 emissies naar nul brengt, de hele keten naar nul zal gaan en de Scope 3 van elk bedrijf in de keten ook nul zal zijn.” In de praktijk is dit echter niet zo makkelijk.
Volgens Schumer-Huurman ligt dit aan twee hoofdoorzaken. Het eerste is dat bedrijven geen of weinig invloed hebben op de energiebronnen van hun leveranciers. Zo kunnen leveranciers bijvoorbeeld de keuze maken om niet over te stappen naar groene energie. Ook is er soms geen alternatief beschikbaar voor een bepaalde leverancier omdat het geleverde product uniek is of dat alternatieven hogere emissies hebben omdat het bijvoorbeeld van verder weg moet komen. “Wat je nu steeds meer ziet gebeuren en wat wij ook hebben gedaan bij de organisatie waar ik voor heb gewerkt, is dat wij het ontwerpproces van nieuwe producten op een andere manier hebben ingericht. Wij hebben heel nadrukkelijk gekozen voor grondstoffen met een lage uitstoot. Dat zal dus uiteindelijk leiden tot een lagere uitstoot in Scope 3.”
Een groener bedrijf
Wat kunnen organisaties zelf doen? “De eerste stap is om over te stappen van grijze naar groene stroom. Waar ook veel winst gehaald kan worden is het overstappen naar elektrische leaseauto’s. Wat nog niet veel voorkomt, maar wat ook zal schelen is het toewijzen van een kilometerbudget aan medewerkers met een leaseauto. Tijdens de COVID-jaren waren de emissies van het wagenpark van de organisatie waar ik voor werkte 33% lager. Dit kwam omdat er meer online afspraken plaatsvonden. Na COVID was dit binnen een jaar terug naar het oude niveau. De hoogste omzet ooit werd tijdens deze COVID jaren gehaald. Met andere woorden: je hoeft niet altijd persoonlijk naar de klant toe.” zegt Schumer-Huurman.
De plannen van de overheid zouden dus voor de meeste bedrijven haalbaar kunnen zijn. Door de overstap te maken naar groene stroom en het inzetten van elektrische leaseauto’s zouden de meeste bedrijven al goed onderweg zijn om hun steentje bij te dragen naar een groenere wereld.