De sleutelstad Leiden is een bron van culturele boekenhistorie. Alhoewel de vraag van boekenwurmen nog altijd hoog is, verandert er iets in de dynamiek van de boekenmarkt. De opkomst van online verkoop en de klap van de coronacrisis verandert het consumentengedrag. Hoe blijven de winkels relevant en populair?
De lockdown maatregelen in de coronaperiode schokte de omzetcijfers voor lokale handelaren. De verschuiving vond plaats van fysieke boekhandels naar e-commerce. Uit cijfers van het KVB-Boekwerk blijkt dat in 2018 en 2019, voor de coronaperiode, respectievelijk 65% en 63% van het omzetaandeel fysieke boekwinkels betrof. In 2020 daalde dat naar 55%. In 2021, midden in de coronaperiode daalde het weer eens naar 49%, dus minder dan de helft. We zien wel dat in 2022 het percentage weer steeg naar 56 procent.
Elke boekenwinkel heeft zich dus meer moeten onderscheiden in de veranderde markt. Neem alvast een kijkje op de interactieve kaart. Daar zijn tien boekenhandelaars in Leiden geselecteerd die ieder hun eigen strategie er op loslaat hoe op te vallen.
Tijdens de pandemie kwamen mensen natuurlijk meer thuis te zitten, vandaar de verandering in online koopgedrag. De meest recente cijfers komen vanuit 2023 Stichting Lezen : 50% van de verkoop in boeken bleef online. We zien dat een flink marktaandeel in de webwinkels is gestegen voor de boekenbranche. Fysieke boekwinkels moeten daar op inspelen om hun relevantie en populariteit te behouden. “Mensen willen nog steeds een fysieke ervaring om aan nieuwe boeken te komen”, zegt een medewerker in Leiden in de MayFlower Book Shop.
Elke boekenwinkel gaat anders om met de nieuwe situatie. Sommige winkels benadrukken hun specialisaties, zoals zeldzame boeken, literatuur of opvallende secties met unieke boekengenres. Sommige nodigen auteurs uit die signeeravonden organiseren, andere creëren leesavonden of workshops. De unieke aspecten van een fysieke boekhandel kan cruciaal zijn om meer verkeer te realiseren in hun winkels. De interactieve kaart bij dit artikel licht toe hoe boekwinkels hun originaliteit gebruiken. Elke winkel doet net wat anders en onderscheidend. Bekijk de punten in deze kaart om daar achter tet komen. De kleur paars geldt voor winkels die diverse evenementen organiseren. De gele groep doet dat niet.