Amstelveen is een van de rijkste gemeenten van Nederland. Waarom faalt daar het Openbaar Vervoer?
10 april 2024
Dave Offenbach
leiden journalistiek student nieuwe media

Amstelveen is een stad met uitstekende voorzieningen. Toch lukt het de gemeente niet om een optimale fijnmazigheid van het openbaar vervoer goed te regelen. Dit is schrijnend vooral voor de ouderen en de bewoners die moeilijk kunnen lopen. Al sinds 2018 kent de gemeente dit probleem, terwijl op 24 april 2024 de lokale politiek nogmaals pleit voor een actieplan.

In sommige wijken in Amstelveen moeten oude bewoners of bewoners die slecht kunnen lopen soms wel 20 minuten lopen om een openbaar vervoerpunt te bereiken. Foto: Dave Offenbach

Inwoners van Amstelveen zijn gefrustreerd over het slechte openbaar vervoersnetwerk in de stad. Dit is vooral een probleem voor ouderen en gehandicapten, die vaak afhankelijk zijn van het openbaar vervoer om zich te verplaatsen. De heer De Groot is inwoner van Amstelveen: “Ik ben slecht ter been en woon alleen in Middenhoven. Het lukt me gewoon niet om het openbaar vervoer te bereiken. Ik ben afhankelijk van mijn kinderen om boodschappen te gaan doen. Daarnaast gaat het winkelcentrum hier in de buurt ook nog verdwijnen.”

Eigen Reportage over het openbaar vervoer in Amstelveen door Dave Offenbach

Keizer Karelpark, Elsrijk en Bankras-Kostverloren zijn OV probleemwijken

Op verschillende locaties in de stad zijn bushaltes en treinstations moeilijk bereikbaar en kost het een reiziger die slecht kunnen lopen soms wel 20 minuten om een bushalte te bereiken. Zo is het bijvoorbeeld lastig om vanuit de wijken Keizer Karelpark, Elsrijk en Bankras-Kostverloren naar het Stadshart te komen, waar de meeste doorverbindingen naar andere locaties zijn. Ook zijn er gebieden waar helemaal geen openbaar vervoer beschikbaar is, zoals in het zuiden van Amstelveen. Verder blijkt dat de gemiddelde reistijd vanuit Amstelveen naar Amsterdam Zuidoost, bijvoorbeeld gemiddeld 35 minuten duurt, terwijl het vanuit naburige gemeenten zoals Aalsmeer en Uithoorn slechts 20 minuten. Op het interactieve plaatje zijn de zwarte gebieden de wijken waarbij de inwoners meer dan 350 meter moeten lopen naar een Openbaar Vervoerspunt. De onafhankelijke stichting die zich bezighoudt met loopafstanden naar het openbaar vervoer CROW hanteert de norm van 350 meter. De zwarte vlakken in het onderstaande figuur halen deze norm niet in Amstelveen.

Politiek falen

Een Raadslid dat niet bij naam genoemd wil worden (wel bij de redactie bekend) zegt dat de problemen in het OV-netwerk van Amstelveen het gevolg zijn van politiek falen. De gemeente heeft met dertien politieke parijten te maken die voor politieke verdeeldheid zorgen over de manier waarop het OV-netwerk moet worden verbeterd. Sommige politici pleiten voor meer investeringen in het OV, terwijl anderen vinden dat de gemeente moet focussen op het verbeteren van de wegen en het stimuleren van het autoverkeer. Daarnaast is Amstelveen ook afhankelijk van De Vervoersregio Amsterdam een politiek orgaan die verantwoordelijk is voor het voervoer in de regio. Hierin spelen vele belangen in rol en heeft de gemeente Amsterdam de grootste invloed.

Ferry Groeningen van de grootste lokale partij Burgerbelangen Amstelveen: “De gemeente heeft in het verleden niet genoeg geinvesteerd in het verbeteren van het OV-netwerk en heeft niet voldoende samengewerkt met andere gemeenten en OV-bedrijven.”

In een reaktie op de kritiek zei de wethouder van Verkeer en Vervoer dat de gemeente werkt aan het verbeteren van het OV-netwerk en dat al enkele stappen zijn gezet, zoals het toevoegen van extra bussen en het verbeteren van fietspaden. Toch erkende de wethouder dat er nog veel werkt te doen is. De wethouder verwees naar de introductie van het ANWB automaatje, waarbij bewoners beroep kunnen doen op vrijwilligers om personen te vervoeren.

10 april 2024 |
Dave Offenbach
leiden journalistiek student nieuwe media