Achtergrond met kaart
Project Oostflank: grote bouwplannen met grote gevolgen voor Rotterdam
8 april 2024
Pien Duthmann
Student Minor Journalistiek en Nieuwe Media 2023/2024
© LOLA Studio for New Realities

De kogel is door de kerk: Rotterdam krijgt een derde stadsbrug, 35.000 nieuwe woningen en een nieuw treinstation. Dat heeft de gemeente Rotterdam in december 2023 besloten. Met de ‘herziening van de omgevingsvisie’ wil de gemeente zorgen voor een betere verbinding tussen Noord en Zuid en de woningnood tegengaan. Echter is niet iedereen blij met de plannen. Nieuwbouw gaat ten koste van de natuur en bestaand faciliteiten moeten verhuizen. Zo gaat Rotterdam er in 2040 uitzien.  

Een brug tussen Noord en Zuid
Naast de bekende Erasmusbrug en Willemsbrug komt er een derde stadsbrug bij als centraal onderdeel in project Oostflank. Deze komt tussen De Esch en De Veranda Op Zuid. Er was lang discussie over of het een tunnel of een brug zou worden. Een tunnel zou minder schade aanrichten aan de rijke natuur en minder overlast opleveren voor bewoners in de buurt. Echter was een tunnel veel te duur, dus is het besluit op een brug gevallen. De nieuwe oeververbinding zorgt voor een afname in de reistijd tussen Noord en Zuid van 40 naar 15 minuten. Het bestaande station ‘Stadionpark’ zal worden gerenoveerd. Dit station wordt nu alleen gebruikt bij wedstrijden in De Kuip. Volgens gemeente Rotterdam is er in totaal is er € 1.6 miljard uitgetrokken voor de renovatie van het station en de bouw van de nieuwe brug. 

De komst van de derde brug heeft grote gevolgen van de inwoners van De Esch. “We krijgen een verdichte wijk met her en der wat groen, we kunnen onze auto niet meer voor de deur parkeren en overlast van de toename van studenten”, aldus Jacob Kes, woordvoerder van Actiegroep Oeververbinding 010. Samen met zijn actiegroep probeert hij De Esch te behouden zoals het nu is: “groen en rustig”. Om deze eigenschappen van de wijk heeft Kes 18 jaar geleden besloten hier te gaan wonen. 

Groen verdwijnt

Er komt een getijdenpark aan de oever op Zuid die een fijne leefomgeving moet creëren voor talloze insecten, vissen en dieren. “Prachtig project: Een nieuw getijdenpark dat aansluit op het Eiland van Brienenoord. Een park dat de rijke natuur van De Eschpolder kan bevorderen. Jammer van de nieuwe brug die dit zal verpesten.” Voor de bouw van de brug moet de Eschpolder afgegraven worden. “Het nieuwe getijdenpark zal niet opdoen voor de schade die aan de natuur wordt aangericht door het verdwijnen van de polder”.  

Voorzieningen moeten verhuizen

Niet alleen de natuur moet plaats maken voor Project Oostflank. Ook twee volkstuinen en het sportpark ‘Toepad’ moeten verhuizen. De sportverenigingen krijgen een nieuwe plek in Prins-Alexander. “Dat betekent een lange fietsrit, over afgelegen wegen voor jonge sportievelingen”. Kes vertelt dat veel ouders niet blij zijn met deze nieuwe locatie: “Rotterdam staat er niet bepaald om bekend de veiligste stad te zijn. Ouders maken zich zorgen dat hun kinderen niet meer zelfstandig naar het hockey of voetbal kunnen fietsen”.

In onderstaande kaart is te zien waar het sportpark zich nu bevind en naar welke plek deze zal verhuizen. Daarnaast is ook te zien op welke andere plannen de gemeente heeft om te (ver)bouwen.

Een nieuw dorp aan woningen

Voor 2030 worden er 19.000 woningen gebouwd en daarna nog eens 16.000 woningen. Dat is qua omvang gelijk aan een dorp als Capelle aan den IJssel, wat er in korte tijd bij gebouwd wordt. Van de nieuwe woningen die gebouwd worden, zijn er 3.000 bestemd voor studenten om zo de woningnood voor studenten tegen te gaan. 380 van die woningen komen te staan in De Esch, de rest op Zuid. Bovendien is TU Delft van plan een deel van naar campus te verplaatsen naar Rotterdam-Zuid vanaf 2026. Dit vanwege de toegenomen overlast van studenten in Delft. Kes beaamt dat de komst van de studentenwoningen heel belangrijk om het megatekort tegen te gaan. “Echter wil Delft nog 10.000 studenten naar onze stad halen, omdat ze in Delft zorgde voor grote overlast. Waarom zouden ze in Rotterdam niet voor overlast zorgen?” Waar de TU Delft de campus precies wil gaan bouwen is nog onbekend. Het zal in ieder geval wel vallen binnen het gebied van Project Oostflank.  

Voorlopig blijft het nog rustig in het oosten van Rotterdam. Van 2024 tot 2027 is de planning en ontwerpfase. Als deze fase voorbij is, beginnen ze pas met de bouw van de brug, de nieuwe woningen en de renovatie van het station. Het is de bedoeling dat de werkzaamheden voor 2040 klaar zijn. Er is niks meer wat Kes en zijn Actiegroep Oeververbinding 010 kunnen doen. De plannen staan vast. 

8 april 2024 |
Pien Duthmann
Student Minor Journalistiek en Nieuwe Media 2023/2024