In de afgelopen decennia heeft Nederland een opmerkelijke verschuiving gezien in de kledingindustrie. De manier van kledingconsumptie is drastisch veranderd. Waar mensen honderd jaar geleden graag ‘nieuwe’ kleding kochten, is tweedehandskleding nu enorm in opkomst. Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel is het aantal tweedehandskledingwinkels de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Maar wat maakt tweedehands kleding kopen ineens zo populair?
Bonny Boumans, eigenaresse van de vintage winkel Sussies Vintage in Cuijk, staat midden in deze trend. In een interview met de Gelderlander legt ze uit dat de opkomst van vintage kleding geen toeval is, maar eerder een reflectie van veranderende attitudes en trends in de samenleving. Bonny merkt op dat vintage kleding niet altijd zo populair is geweest en dat het echt iets van deze tijd is: “Vroeger was het zelfs not done: je kocht tweedehands omdat je andere kleding ‘niet kon betalen’. Het was rustig in de winkel.” Bonny voegt eraan toe dat vintage kleding destijds vooral werd gezien als iets voor alternatievelingen. Rond 2018 merkte ze echter dat haar winkel steeds meer bezocht werd.
Volgens vinatgestore.nl begon het dragen van vintage kleding in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw bij de arbeidersklasse in de VS als een oplossing voor geldtekort. Het droeg dus niet zozeer bij aan de modetrends, maar bood eerder een betaalbaar alternatief voor kleding.
Met het aanbreken van de jaren 90 en 2000 groeide de bewustwording over duurzaamheid en de schadelijke impact van de fast fashion industrie. Het dragen van vintage kleding kreeg nu ook ethische overwegingen.
Tegenwoordig is vintage kleding een belangrijk onderdeel geworden van de mainstream mode-industrie. Bijna overal waar je komt, kun je vintage kleding vinden en inspiratie putten uit het verleden. Vintage kleding is nu niet alleen een modekeuze, maar ook een cultureel fenomeen.
De populariteit van tweedehands- en vintagekleding heeft verschillende oorzaken. Bonny merkt op dat de groeiende populariteit van vintage wellicht te maken heeft met trends op het gebied van duurzaamheid: “Misschien kwam het door trends. De stijl werd mainstream.” Deze verschuiving kan volgens haar dus verband houden met duurzame consumptiepatronen. Ook de Kamer van Koophandel geeft aan dat dit verband met duurzaamheid te maken heeft: “Trendwatchers gaven vorig jaar al aan dat vintage in opmars is. En consumenten worden zich steeds bewuster van de prijs en herkomst van de kleding die ze kopen.”
In een interview met RTL Nieuws wijst stylist Bastiaan van Schaik erop dat tweedehands kleding vooral populair is omdat nieuwe kleding steeds duurder wordt. “Door inflatie gaan mensen eerder tweedehands kopen,” zegt Van Schaik. Hij geeft ook aan dat de opkomst van online verkoopplatforms zoals ‘Vinted’ de toegankelijkheid van vintage kleding vergroot. “Vroeger moest je echt in Amsterdam wonen als je vintage wilde scoren, maar nu kun je het op veel plekken krijgen,” merkt Van Schaik op.
In een interview vroeg ik Judith Fokkema, een liefhebber van vintage kleding, wat zij van de opkomende trend vindt. “In de tijd dat ik student was, in de jaren 90, was tweedehands kleding minder populair,” vertelt Judith. Ze geeft aan dat vintage kleding wel werd gedragen, maar in een minder brede zin. “Vooral alternatieve subgroepen en studenten droegen tweedehands kleding.” Zelf ontdekte ze destijds dat tweedehands kleding handig kon zijn als je bijvoorbeeld naar een gala ging en geen honderden euro’s wilde uitgeven aan een jurk. “Aanvankelijk vond ik het wel een vies idee, maar na een keer wassen merk je daar niets meer van.”
Nu ziet ze ook dat de perceptie van tweedehands kleding bij andere mensen is veranderd: “Inmiddels is het mainstream, iedereen heeft wel iets tweedehands.” Judith merkt op dat haar tennisvrienden en collega’s ook regelmatig pareltjes uit de kringloop dragen. “Kringlopen zijn helemaal hip, of het nu uit duurzaamheidsoverwegingen is of omdat het goedkoper kan, iedereen heeft zijn redenen.” Hier voegt ze aan toe: “Als je iets leuks vindt, is het ook gelijk uniek. Het is niet hetzelfde als een shirtje kopen bij H&M, waar er nog miljoenen van zijn.”