Ronnie Flex riep onlangs 900.000 volgers op tot protest tegen het Nederlandse platenlabel Top Notch. Hij gelooft dat zij misbruik hebben gemaakt van zijn onwetendheid in 2012 toen hij een overeenkomst met hen sloot. Deze roep om erkenning en representatie van hiphop artiesten komt niet uit de lucht vallen. Het tekort hieraan is een van de symptomen van dieperliggende problemen in de Nederlandse mediawereld, waar hiphop nog steeds niet serieus wordt genomen en stereotypen overheersen.
Tijdens een bezoek aan de talkshow van Humberto Tan deed Ronnie Flex zijn verhaal: “(…) Er bleef acht procent voor mij over, maar ik moest voor heel veel dingen zelf voor de kosten opdraaien. Dus waar het eigenlijk op neerkomt, is dat ik al die jaren niet echt geld heb verdiend aan mijn muziek, bijna niks eigenlijk”. Op 22 maart heeft hij een venijnige disstrack uitgebracht als uiting van zijn onvrede met het label. Genaamd ‘’Kees Closed’’, waarmee hij hard uithaalt naar het label en de oprichter Kees de Koning. Met teksten als: ‘’Vieze spekker weet niet eens hoe die moet delen met z’n alle. Geef me die getallen, hoeveel euro’s stelen jullie van me?”
Deze gebeurtenis werpt licht op de complexe dynamiek tussen artiesten en platenlabels, en onderstreept het belang van artistieke autonomie en respectvolle behandeling van artiesten. Bij de Edison popprijzen van 2023 kwam sor (Rosario Mussendijk) als winnaar uit de bus in de categorieën Beste Album en Hiphop. Echter, de Nederlandse media blijven de artiest ten onrechte benoemen als ‘rapper Sor’, terwijl zijn naam gewoon sor is. Zonder hoofdletter én zonder ‘rapper’. Waarom worden alle andere artiesten wel enkel bij hun naam benoemd en moet hier dan zo nodig ‘rapper’ voor komen. Als reactie hierop plaatste de artiest billboards om duidelijk te maken dat het nu écht tijd is, dat hij en zijn collega’s bij hun naam genoemd geworden en niet bij wat de media denken dat ze zijn.
De verkeerde representatie en onvoldoende erkenning strekt zich verder uit dan bij individuele artiesten. In de tijdlijn is de geschiedenis af te lezen van 50 jaar hiphop erkenningsstrijd. Van het ontstaan van de hiphop tot meer dan tientallen incidenten, waarbij artiesten zich uitspreken. Het Nederlandse hiphopgenre wordt nog steeds op veel radiozenders niet gespeeld. ‘Dit is toch geen muziek’ of ‘zet die bagger eens af’, klinkt waarschijnlijk bij velen niet onbekend in de oren. Journalist Heerma van Voss schreef daar een column over in de correspondent, de clichés van het over hiphop denken. Hoewel 4 Nederlandse rappers in de top 5 meest gestreamde artiesten een plek bemachtigden in het Spotify jaaroverzicht van 2021. Je ziet dan toch nog de strijd tussen de ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur. Het zien van hiphop zien als een subcultuur, is een ietwat oubollig idee van wat nou muziek is volgens van Voss. Bij het vieren van de verjaardag van 101Barz in carré, begeleid door het Metropole Orkest, zien we wellicht een van de voortekenen van het mogelijke einde van de muziekstrijd.
15 jaar 101Barz – in Carré Theater Amsterdam
Hiphopmuziek producent Bien Beats (Jenno van den Burg) bevindt zich midden in de Nederlandse scene. Hij is van mening dat hiphop erg belangrijk is voor de cultuur in Nederland. Maar ook zeker voor de jongere generatie. ‘’Ja, we kennen natuurlijk de vooroordelen over de rapscene, maar ik zie het naast hoe mooi ik de muziek vind, ook als een plek voor jongeren waar ze samen kunnen komen. Door rap zijn ze niet bezig met ‘de straat’, als je van een plek komt waar velen verweven zitten in de criminaliteit en je komt terecht in een studio heeft dat een positief effect op hun leven. Daarnaast geeft het de jongeren ook een stem.’’
Hiphop bestaat nu 50 jaar en hoewel er vooruitgang wordt geboekt, is de Nederlandse hiphop nog niet waar het wil staan. ‘’Het heeft iets ronduit tegenstrijdigs om het kritische, inhoudelijke aspect van hiphop te prijzen door je te blijven richten op randzaken en op hokjes die zelf bedacht zijn’’, aldus van Voss.