We kijken steeds minder TV en vooral onder jongeren is het onpopulair
15 februari 2024
Levi Shahzad
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media (2023/2024)
tessavanw
Student JNM minor 2023/2024

Als je jonger dan 50 bent weet je vast al van jezelf: je kijkt steeds minder TV. Elk jaar daalt het gemiddelde aantal minuten dat we kijken per dag. Opvallend is dat dit getal vooral onder jongeren veel daalt. De vraag is: waarom dalen de kijkcijfers? En welke programma’s doen het nog goed op TV? 

Jongeren kijken minder TV

Volgens het Jongerenonderzoek 2023 van het Mediahuis zijn televisiegewoontes van jongeren niet per se verminderd, maar veranderd. Jongeren kijken het liefst naar de televisie wanneer ze dat uitkomt. Jongeren kijken gemiddeld namelijk nog altijd ruim drie uur per dag televisie. Maar het grootste gedeelte hiervan kijken zij dit ‘on demand’. Hierbij telt ook online content, zoals op YouTube, waar jongeren maar liefst een derde van hun ’tv-tijd’ besteedt. De afname in kijkcijfers is dus een verandering van het kijkgedrag van jongeren.

Meest bekeken programma’s

‘Wie is de Mol?’ is net zoals in 2022 het best bekeken programma van het jaar. Wel heeft het minder kijkers in 2023 dan in het jaar daarvoor. En het is zeker niet het enige programma met minder kijkcijfers. Het meest opvallende is ‘Boer Zoekt Vrouw’, dat ruim een miljoen minder kijkers heeft in 2023. Ook het NOS achtuurjournaal wordt afgelopen jaar minder bekeken dan in 2022. ‘De Slimste Mens’ doet het dit jaar daarentegen wel een stuk beter. Met 600.000 kijkers meer dan in 2022 is het programma afgelopen jaar in de top drie gekomen van best bekeken programma’s.

Streamingdiensten

Jongeren gebruiken vooral streamingdiensten om tv te kijken. Gemiddeld gebruiken jongeren 4,4 streamingdiensten. Slechts zeven procent van alle jongeren gebruikt geen betaalde streamingdienst. Netflix is al jaren de populairste streamingdienst onder jongeren. Dit jaar gebruikte nog altijd 85 procent van alle jongeren deze streamingdienst. Ook Videoland wordt veel gebruikt. Wat wel opvalt is dat Videoland in de leeftijdscategorie 15-21 zo’n acht procent minder gebruikers heeft in het jaar daarvoor. In de categorie 29-35 is dat juist zes procent meer. Disney+ is bezig aan een flinke opmars. De streamingdienst werd in 2020 maar door een kwart van de jongeren gebruikt. Afgelopen jaar is dit voor jongeren tussen de 15 en 28 gestegen naar bijna de helft.

Michelle Plug (26) is student en vertelt over haar kijkgewoontes. “Ik kijk eigenlijk nooit TV. Heel soms als ik bij mijn ouders ben kijk ik met ze mee, maar over het algemeen kijk ik alles via mijn laptop op streamingdiensten”. Het nieuws volgt Michelle op sociale media via haar telefoon. "Als ik bij mijn ouders ben kijk ik First Dates en Lang leve de Liefde op TV maar in mijn eentje verder altijd op videoland." Op de vraag waarom Michelle deze programma's niet op TV kijkt antwoordt ze: "Mijn tv is kapot en het is ook niet zo nodig dat die gerepareerd wordt omdat ik toch alles via mijn laptop of telefoon. Ik heb geen kabel en ik zou eerlijk gezegd niet weten wanneer een programma begint. Op streamingdiensten kies ik de programma’s die ik wil zien en wanneer ik er tijd voor heb”.

15 februari 2024 |
Levi Shahzad
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media (2023/2024)
tessavanw
Student JNM minor 2023/2024