Achtergrondartikel
Ticketgekte: hierom betaal jij je als concertganger scheel
14 februari 2024
Luc
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media, BA Bio-farmaceutische wetenschappen.

De prijzen van concerttickets zijn al jaren aan het stijgen. Toch blijven veel fans door verschillende factoren deze hoge bedragen betalen en blijft de vraag stabiel.

Drie weken geleden kondigde de Amerikaanse rockband Eagles hun afscheidstournee aan. Ook in Nederland zullen hun grote hits uit de jaren 70 aankomende zomer voor de laatste keer live te horen zijn. Dat de band nog steeds grote populariteit geniet, werd gelijk duidelijk bij de verkoop van de tickets: ondanks de hoge prijzen, die soms wel opliepen tot meer dan 336 euro, raakte het concert snel uitverkocht. Dat het steeds duurder wordt om je favoriete artiest live te zien is al tijden een onderwerp van discussie. Ticketmaster, het grootste bedrijf in de verkoop van concerttickets binnen Nederland, laat op de eigen website weten dat de prijzen worden bepaald op basis van live vraag en aanbod, ook wel dynamic pricing genoemd. Waarom zijn fans dan toch telkens weer bereid om deze hoge prijzen te betalen?

Fear of missing out

Anniek Geirnaert (20) is iemand die het ervoor over heeft om veel geld uit te geven aan concerten. Zo betaalde zij 334 euro voor een concert van haar favoriete artiest Adele, die komende zomer in München optreedt. “Een astronomisch bedrag”, zo zegt ze zelf. Ondanks dat het een bedrag is dat ze niet zomaar weer terugverdient, heeft ze geen spijt van haar keuze: “Het voelt een beetje als een once in a lifetime ding.” Ze omschrijft een gevoel van FOMO (fear of missing out) te ervaren wanneer ze de kaarten niet had gekocht. Dit gevoel wordt versterkt door algoritmes op sociale media die haar telkens weer herinneren aan de kaartverkoop: “Wanneer je meerdere keren per dag op TikTok ziet dat mensen naar concerten gaan, stimuleert dat sterk het gevoel dat je zelf ook een kaartje moet gaan kopen.”

Je loopt natuurlijk wel het risico dat kaarten zo duur worden dat je andere sociale activiteiten moet overslaan.

Ook Sophie van Steeg (20) gaat graag naar concerten toe. Zo betaalde zij recent nog 113 euro voor een concert van Taylor Swift, die komende zomer naar Nederland zal komen voor haar ‘Era´s Tour’. Een prijs die ze niet gek vindt. Toch hoopt Sophie wel te kunnen blijven genieten van het studentenleven zoals ze dat nu doet: “Je loopt natuurlijk wel het risico dat kaarten zo duur worden dat je andere sociale activiteiten moet overslaan.” Ook denkt ze aan de fans die het misschien minder breed hebben: “Hopelijk zullen de kaartjes niet zo duur worden dat echt grote fans niet meer in staat zullen zijn om naar concerten te gaan.”

De consument blijft betalen

Toegangsprijzen voor podiumkunsten als bioscopen, theaters en concerten zijn sinds 2015 flink toegenomen. Weliswaar zijn algemene prijzen gestegen door de inflatie van afgelopen jaren, maar nog nooit was het verschil in consumentenprijsindex (CPI) tussen podiumkunsten en andere goederen zo groot. CPI houdt de verandering in prijs bij van soorten goederen en hoeveel Nederlanders daaraan uitgeven. Naast inflatie wordt de prijs van goederen bepaald door vraag en aanbod. Sinds vorig jaar is de hoeveelheid optredens weer ruwweg op hetzelfde niveau als tijdens de pre-coronajaren. Dat betekent dat verandering in prijs komt door toegenomen vraag. Echter zijn bezoekersaantallen voor live optredens niet significant toegenomen sinds 2015. Dit wijst erop dat de groei in vraag niet komt van meer mensen die een concert willen bezoeken, maar van dezelfde bezoekers die een diepere behoefte voelen om naar een optreden te gaan.

Surveyonderzoek van de Erasmus universiteit en European Society for the cognitive Science of Music observeert veel redenen om naar concerten te gaan. Op de eerste plaats het plezier en de uniciteit van een concertervaring. Cijfers van het CBS tonen dat 65% van de jongeren naar grote evenementen gaan, miste tijdens de coronajaren. Dat verklaart waarom er nu op korte termijn een grotere vraag is naar concerten. Echter, ook op lange termijn groeit de vraag. Data van de Amerikaanse Psychologische Vereniging laat zien dat het aantal stressvolle dagen in het jaar met 19% is toegenomen in de afgelopen decennia, met als gevolg een grotere behoefte aan escapisme. Ten tweede is het sociale aspect van live optredens een belangrijke reden. Door de lockdowns was eenzaamheid onder jongeren toegenomen: 32% voelde zich vaker eenzaam, zo stelt het CBS. Behoefte om te compenseren voor die eenzaamheid zorgt nu voor meer vraag naar grote evenementen.

“De band tussen artiest en muziekluisteraars is sterker dan ooit.”

Daarnaast is er de sociale dynamiek tussen concertgangers en artiesten. Door de opkomst van sociale media is de band tussen artiest en muziekluisteraars sterker dan ooit. Die sterke band gecombineerd met geleden monetaire verliezen tijdens de pandemie resulteert in de bereidheid onder fans om veel geld te betalen. 60% van concertgangers wil artiesten helpen met het compenseren van die verliezen en is bereid om daarvoor geld neer te leggen, dat meldt Amerikaanse kredietverstrekker LendingTree.

Op de derde plek wordt de nieuwigheid van concerten genoemd. Tijdens live optredens wordt nieuwe muziek opgevoerd of bekende muziek op een nieuwe manier. Nog iets dat werd gemist tijdens lockdowns. Pas op de laatste plaats komen praktische motivaties en zelfs dan wordt de ticketprijs maar door een van de 249 respondenten genoemd als bepalende factor. Dit suggereert dat de prijs voor een kaartje een kleine of vrijwel geen rol speelt in de keuze om een concert te bezoeken. Uiteindelijk is de prijs het volgens Sophie allemaal waard:  “Ik heb maar iets meer dan honderd euro betaald voor zitplaatsen in een stadion, maar dan krijg je wel een concert van 3,5 uur!”

14 februari 2024 |
Luc
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media, BA Bio-farmaceutische wetenschappen.