TILBURG – In Nederland speelt al jaren de vraag: “Hoe halen we de nul – nul dodelijke verkeersongelukken – in het verkeer?”. In Noord-Brabant gebeuren jaarlijks de meeste fatale verkeersongelukken en dit wil de provincie veranderen. Of beter gezegd, zij vindt dat dit moet veranderen. Hierom start de provincie met de campagne: ‘Brabant gaat voor NUL!’.
Er gebeuren in Nederland veel verkeersongelukken. Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat er in 2019 102.258 verkeersongevallen zijn gemeld. In 2021 was dit nog eens 10,3% meer. Ook het aantal verkeersdoden neemt in 2022 weer toe, tot ongekende hoogte: 737.
Het gaat in Nederland niet de goede kant op met de verkeersveiligheid. Dit vraagt om een verklaring, maar deze blijft uit. “Er is geen duidelijke verklaring voor de stijging van het aantal verkeersongelukken”, geeft verkeersdeskundige Ruud Hornman aan. Mogelijke factoren zijn de toename van het aantal autokilometers dat Nederlanders maakt, meer en snellere (elektrische) fietsers op de weg en gedragsproblemen in het verkeer. “Agressie, intolerantie en afleiding zijn de kernwoorden waar we mee te maken krijgen.” Doordat het om allemaal losse factoren gaat is het lastig om precies de vinger op de zere plek te leggen.
"Er is geen duidelijke verklaring voor de stijging van het aantal verkeersongelukken" - Ruud Hornman, verkeersdeskundige
Mark Harbers, de minister van Verkeer en Waterstaat, streeft naar nul verkeersslachtoffers in 2050. Dit betekent dat er een jaarlijkse vermindering van bijna 11% moet komen. Ter vergelijking, van 2000 tot 2010 was de gemiddelde vermindering 4% per jaar. “Op dit moment is precies een omgekeerde trend aan de gang”, zegt Peter van der Knaap van het SWOV. “Het aantal dodelijke slachtoffers is percentueel aan het stijgen in plaats van dalen.” Volgens Van der Knaap is er meer kennis nodig over de oorzaken van de verkeersongevallen om echt een verandering te kunnen maken.
Vooral in Noord-Brabant gaat het vaak mis. Het aantal ongevallen in deze provincie steeg in 2021 met maar liefst bijna 20%, deze ongelukken waren niet allemaal met fatale afloop. Maar ook in Noord-Brabant vind het hoogste aantal fatale ongelukken plaats. In 2022 waren dit totaal 140 doden. Er is nog een lange weg te gaan om de nul te halen. Een verklaring voor het hoge aantal ongevallen specifiek in Noord-Brabant heeft Catelijne Thomassen van de provincie Noord-Brabant niet. “Pijnlijk”, noemt Thomassen het. Extra pijnlijk gezien de moeite die de provincie heeft gedaan om de aantallen naar beneden te krijgen. “Bijna alle scholen in Brabant besteden extra aandacht aan verkeerseducatie. Ook is er een nauwe samenwerking met de politie om gevaarlijke situaties in beeld te krijgen en het verkeersgedrag te controleren.” Brabant is van oudsher een autoprovincie met een uitgebreid wegennet, waar inwoners relatief snel de auto pakken. “De komende tijd analyseert de provincie alle gegevens en kijkt waar de infrastructuur kan worden verbeterd”, geeft Thomassen aan, om zo het probleem zo goed mogelijk aan te kunnen pakken.
“Shit, we hebben na al die jaren niets geleerd, dacht ik toen ik de cijfers hoorde. We hebben nog steeds verkeershufters en zijn nog steeds onmachtig om er iets tegen te doen.” - Joyce de Vette, moeder van verkeersslachtoffer Iris
Joyce de Vette verloor 7 jaar geleden haar dochter Iris. Terwijl Iris op de fiets zat onderweg naar een vriendin werd ze geschept door een auto op de Stokhasseltlaan in Tilburg en overleed ter plaatse. Voor nabestaanden van verkeersslachtoffers is het lastig om te zien dat er nog steeds zoveel ongelukken gebeuren. “Hij reed met 100 kilometer per uur waar je 50 kilometer per uur mag en ook nog door rood, ze had geen kans.” Ondanks dat het ongeluk 7 jaar geleden gebeurden, heeft het nog steeds een grote invloed op haar dagelijkse leven. “Ik mis mijn dochter nog iedere dag.” Wat ook steekt, is om te zien dat er na al die jaren weinig te lijkt te zijn veranderd. “Shit, we hebben na al die jaren niets geleerd, dacht ik toen ik de cijfers hoorde. We hebben nog steeds verkeershufters en zijn nog steeds onmachtig om er iets tegen te doen.” Lees hier meer over wat er precies met Iris is gebeurd.
: NUL doden in het verkeer, dat is het doel: Noord-Brabant nu nog ruim aan kop in het aantal dodelijke verkeersslachtoffersDe provincie Noord-Brabant is in 2018 gestart met de verkeersveiligheidscampagne: ‘Brabant gaat voor de NUL! Jouw actie telt’. Deze campagne focust op de gewone burger en zijn of haar acties. Specifiek op de acties in het verkeer die nodig zijn om nul verkeersslachtoffers te realiseren. Vanuit deze verkeersveiligheidscampagne wordt er ook samen gewerkt met Veilig Verkeer Nederland om zo ook landelijk een verschil te kunnen maken. Situaties zoals die van Joyce en Iris willen we voorkomen. Moeten we voorkomen.