Achtergrond met tijdlijn
Sorry, maar zijn naam is sor
27 februari 2023
Jeltje Lunsingh Scheurleer
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media

“Goldband wint drie Edisons, ook Maan en rapper Sor vallen in de prijzen”, luidt de kop van NOS over de op 6 maart uitgereikte Edison popprijzen. Rapper Sor, staat er. Terwijl zijn artiestennaam sor is – zonder hoofdletter én zonder ‘rapper’. Alle andere artiesten worden enkel bij hun naam benoemd. Ondanks dat sor (Rosario Mussendijk) de categorieën Beste Album en Hiphop heeft gewonnen, lijken de Nederlandse media het niet te begrijpen. Wat heeft een Nederlandse artiest nodig voordat je in de media écht erkend gaat worden? Edisons in de wacht slepen? Meastro winnen? Een geheel uniek geluid brengen? Ja, dát heeft sor allemaal al gedaan.

Het mag toch best even genoemd worden: sor is een dove artiest, die meer kan dan rappen alleen. sor acteert, hij dirigeert, componeert en produceert zelf zijn stukken én zingt ook nog. Toch wordt sor telkens in de media benoemd met het woord ‘rapper’ vóór zijn naam, alsof dit zijn volledige artiestennaam is. Dit fenomeen gaat verder dan alleen de artiest in kwestie. Ondanks dat de Nederlandse hiphop al jaren de meeste streams in ons land behaald, schrijven de media er nog steeds anders over. Daar moet wat aan gedaan worden. In samenwerking met platenlabel Noah’s Ark plaatste sor billboards in Hilversum en Amsterdam om duidelijk te maken dat vóór de nam sor, geen ‘rapper’ hoort te staan. “Het is tijd dat mijn collega’s en ik genoemd worden bij onze naam, en niet bij de invulling van wat media denken dat we zijn,” vertelt sor aan het Parool.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door 𝖘𝖔𝖗 (@sor)

De artiest wordt bijgestaan uit de industrie. Zo laat ook oprichter en presentator van het hiphop-platform 101Barz, Rotjoch (Angelo Diop), van zich horen: “Ik ben ook vaak rapper Rotjoch genoemd, terwijl ik niet rap. Ik verdien mijn brood niet met rappen.” Hoe kan dit nou toch? Het lijkt niet uit te maken wat je als hiphopartiest hebt bereikt, wat je doet of hoeveel talent je hebt. Als artiest kun je wel miljard streams hebben, maar de titel van de Volkstrant zal alsnog “niemand kan om rapper Frenna heen” luiden. Daarnaast wordt het hiphopgenre op veel radiozenders niet gespeeld. Mocht je toch graag nummers van Kevin of Josylvio willen luisteren: FunX is één van de weinige radiostations dat het genre wél draait. De strijd tussen de zogenaamde ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur bestaat nog steeds. Hiphop was ooit een subcultuur, maar dat is al jaren niet meer zo. Het feit dat de 15e verjaardag van 101Barz in Carré wordt gevierd, waarbij hiphopartiesten worden begeleid door het Metropole Orkest, laat zien dat dit heel goed samen gaat.

Soraya Hadjar noemt het pijnlijk dat hiphop nog steeds niet serieus wordt genomen. Zo schrijft ze in haar column: “(…) het feit dat we in 2023 nog steeds moeten dealen met het verkapte racisme en de minachtende manier waarop de media schrijft over artiesten en mensen van kleur, is ronduit schandalig en ontzettend schadelijk voor de ontwikkeling van onze maatschappij.” Hadjar benadrukt dat dit nog steeds de gang van zaken is. De hiphop industrie heeft sinds het ontstaan in de jaren ’70 moeten strijden voor acceptatie in de mainstream media.

Het lijkt de goede kant op te gaan: S10 die ons land vertegenwoordigt en 101Barz met het Metropole Orkest op nationale televisie. Maar er is nog steeds een lange weg te gaan, dat hebben de media wederom bewezen.

27 februari 2023 |
Jeltje Lunsingh Scheurleer
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media