HBO Max en Viaplay vergezellen in 2022 de Nederlandse markt van de streamingdiensten. Met hun komst, groeit het online film- en serieaanbod, maar ook de onderlinge concurrentie. Grootmachten, zoals Netflix, moeten er daarom alles aan doen om hun plek aan de top te verdedigen. ‘Het gevolg is dat gevestigde spelers steeds meer hun prijzen moeten verhogen.’
Ze zijn door vele mensen niet meer weg te denken: streamingdiensten. De populariteit van het online films en series kijken groeit al jaren. Het is namelijk steeds makkelijker geworden om voor een klein prijsje abonnee te worden bij één van de platformen. Voor enkele euro’s per jaar krijgt de kijker een groot scala aan binge materiaal voorgeschoteld. Na het afsluiten van het best passende abonnement, rest dan nog maar een ding. Beslissen wat er gekeken wordt.
Het is echter moeilijker geworden voor de consument om dit ‘perfecte’ abonnement te kiezen. Dit komt omdat steeds meer concurrenten de streamingsmarkt betreden. Netflix is niet langer de enige optie. ‘Het is natuurlijk fantastisch dat er zoveel bedrijven en aanbieders zijn, met bijvoorbeeld Viaplay en HBO Max als twee grote nieuwe spelers. Maar er is meer te kijken dan ooit en de verwarring is ook groter dan ooit,’ vertelt Jeroen de Goeij, Head of Content van Bindinc. Een bedrijf dat kijkers in contact brengt met de juiste videocontent en producenten van videodiensten in contact met de juiste kijkers. De groeiende concurrentie doet het landschap dus veranderen. Bedrijven fuseren, prijzen veranderen en de populariteit blijft groeien.
Groeiende concurrentie
Netflix is vooralsnog de koploper, maar door de komst van Prime Video en Disney+ wordt het heet onder hun voeten. Prime Video, het streamingplatform van Amazon, groeit namelijk al jaren. De grootste concurrent is daarentegen Disney+. Sinds de lancering in 2019 schiet het aantal wereldwijde abonnees jaarlijks omhoog. De populariteit van de streamingdienst blijft daarbij stijgen. Zo vors dat een onderzoek van Digital TV Research verwacht dat het platform Netflix in 2026 zal passeren.
De grafiek is mede gebaseerd op gegevens van Visual Capitalist.
De koploper zal zijn plek dus moeten verdedigen als nummer één. Naast Disney+ willen namelijk ook andere diensten pogingen blijven wagen op de grootste te worden. ‘De volgende stap van fusies en acquisities gaat er aan komen, waarbij vorige week de toon is gezet door Discovery + en HBO Max. Zij worden samen een platform,’ zegt Siebren Hazelhoff Roelfzema. Hij is oprichter en eindredacteur van Streamwijzer, een site die alle diensten met elkaar vergelijkt en tips geeft aan klanten. Het fuseren van streamingdiensten is volgens hem cruciaal voor de bedrijven. ‘Het is anders niet meer te doen om je plek aan de top te veroveren.’
Stunten met prijzen
Door de toenemende concurrentie op de markt, hebben de bedrijven hun prijzen moeten aanpassen. ‘Er zijn zowel prijsverhogingen als prijsverlagingen merkbaar. De gevestigde spelers lijken steeds meer hun prijzen te moeten verhogen,’ vertelt Hazelhoff Roelfzema. Denk hieraan Netflix en Videoland, een van de grootste Nederlandse streamingdiensten. Door de komst van de nieuwe partijen hebben zij een groot deel van hun film- en serieaanbod moeten afstaan. Disney en Warner Bros. trokken namelijk hun licenties terug, omdat zij hun eigen content op hun eigen platform gingen streamen.
Om relevant te blijven, moest Netflix werken aan nieuwe en exclusieve content. ‘Investeren in content, echt met onvoorstelbare bedragen. Dit gaat om miljarden,’ aldus De Goeij. Volgens hem gaat Netflix steeds meer experimenteren met klantenbinding. 'Ze willen de connectie met kijkers vergroten en uitbreiden, door games toe te voegen. Netflix denkt ook heel voorzichtig, achter de schermen, om op een andere manier een nieuwe kijkersgroep aan zich te binden. Door eventueel advertenties toe te voegen aan de dienst, zouden ze een goedkoper abonnement aan kunnen bieden.'
‘De nieuwe spelers in de markt willen juist een fenomenale entree maken, dus gaan ze stunten met de prijs,’ vervolgt de oprichter van Streamwijzer. Een voorbeeld is HBO Max, zij maakte hun debuut in Nederland pas in 2022. Omdat zij ook de verzadiging van de markt merkten, moesten ze zichzelf met een indrukwekkende actie inluiden. Voor maar €2,99 per maand, levenslang, kon een fan alle Harry Potter films kijken. Deze actie was geldig tot 31 maart, zonder de korting is een abonnement €5,99 per maand.
Toenemende populariteit
Ondanks enkele prijsstijgingen, blijft streamen populair. ‘Het komt voort uit meerdere trends. Jongeren zitten vaker op hun telefoon. Ze zitten bijvoorbeeld op sociale media, waardoor ze veel verschillende dingen zien. En dan heb je ook die streamingsdiensten die overal makkelijk te verkrijgen zijn,’ verklaart Hazelhoff Roelfzema. Dat het nemen van een abonnement populair is onder jongeren blijkt ook uit een onderzoek van Telecompaper. Zo’n 35% van alle jongeren tussen de 16 en 35 jaar geeft aan dat zij beschikken over accounts bij meerdere streamingsplatvormen.
Dezelfde leeftijdscategorie staat volgens het onderzoek ook bekend als ‘cord-cutters’. Dit houdt in dat zij het snelst een lineair tv-abonnementen opzeggen en inwisselen voor streamingdiensten. Deze trend komt mede voort uit de ontwikkeling dat vele onlineplatformen tv-programma’s in hun assortiment hebben. Videoland is de thuisbasis van RTL-programma’s, NPO Start is een verlengde van NPO en op NLZIET kunnen kijkers zelfs Talpa, NPO én RTL zenders streamen. ‘Het Journaal kun je best een half uur later kijken, als dat beter uitkomt. Mensen wennen hier steeds meer aan: ik wil het nu kijken, op mijn moment,’ vertelt De Goeij.
Uit een peiling die Siebren Hazelhoff Roelfzema zelf deed op zijn site, blijkt de populariteit van de diensten ook door te schemeren. Vooral de nieuwe diensten, zoals HBO Max en Viaplay, lijken het goed te doen onder het Nederlandse publiek. Maar ook de wereldwijde marktleiders, Netflix, Prime Video en Disney+ staan volgens deze peiling met vlag en wimpel bovenaan. Met hun naamsbekendheid en grote filmaanbod blijven ze aan de top, ook onder de Nederlanders.