Cybercrime in Nederland, een groeiend probleem in de digitale samenleving
1 april 2022
Judith van Staalduinen
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media 2021/22( Universiteit Leiden), Student Communicatie en Media (Erasmus Universiteit Rotterdam)

Ons leven vindt steeds meer online plaats, bankzaken worden online geregeld, de stofzuiger wordt tegenwoordig door een app aangestuurd en ga zo maar door. Zonder dat we het merken zijn steeds meer apparaten met het internet verbonden. Deze digitalisering brengt een hoop gemakken met zich mee, maar helaas werkt het ook cybercrime in de hand. Zowel thuis, als op de werkvloer zijn we vatbaarder voor cybercrime. Wat zijn nu de voornaamste oorzaken van cybercrime en welke vormen komen het meeste voor in Nederland? Maar ook belangrijk: wat kunnen we er tegen doen?

Volgens het CBS is het percentage traditionele criminaliteit afgenomen afgelopen jaar maar het percentage cybercrime is toegenomen. Bij cybercrime gaat het om online aan- en verkoopfraude, hacken, online pesten, en online identiteitsfraude. Cijfers uit 2019 geven aan dat cybercrime 12,3% van alle delicten belichaamde, een lichte daling vergeleken met de cijfers uit 2017 namelijk 13,1%.

Hacken en cyberpesten zijn de twee voornaamste vormen van cybercrime in Nederland, kort gevolgd door koop- en verkoopfraude. Verder toont het onderzoek van het CBS aan dat de meeste gevallen van cybercrime voorkomen in de leeftijdscategorie 25-45. Waarom precies deze leeftijdscategorie is niet concreet bekend. Wel is dit onder andere de categorie wie het meest online actief is en beginnend ondernemer is.

Een bekende vorm van cybercrime is phishing. Bij phishing ontvangt men een mail of een sms bericht uit naam van een organisatie, in deze mail staat een link naar een website waar desbetreffend persoon diens gegevens moet invullen. Deze gegevens eindigen uiteindelijk bij de fraudeur en gaat hiermee aan de haal. Ook kan het gebeuren dat de fraudeur zich voordoet als familielid en via een bericht geld vraagt.

“… er zijn een paar honderd digitaal specialisten, maar het overgrote deel van de 60.000 politiemedewerkers in Nederland heeft nauwelijks een idee van wat er allemaal speelt op digitaal gebied.”

In zijn interview met de Volkskrant vertelt Hoogleraar Wouter Stol dat cybercrime een lastig probleem is. Mede door de onwetendheid bij de politie, maar ook door de veelzijdigheid van cybercrime.  “Zoiets los je niet op met eenzijdige antwoorden. Dat moet je op een multidisciplinaire manier aanpakken. Vanuit sociologisch perspectief is het interessant om te weten waarom mensen relatief snel in online fraude trappen, zoals met phishing mails. En zo zijn er nog vele disciplines die mogelijk een deel van de oplossing kunnen geven.”

Een van de oorzaken van cybercrime is het lage “cyberbewustzijn” onder mensen. Dit ondanks er veel campagnes zijn gevoerd om mensen meer bewust te maken van het gevaar achter, bijvoorbeeld, phishing mails. Verder is de IT-sector een sector die ontzettend snel ontwikkelt en zijn de ontwikkelen niet altijd bij te houden. Een laatste oorzaak is het overschatten van de securitymaatregelen die mensen nemen. Vaak leggen klanten het volledige programma in een beveiligingsprogramma op hun computer of laptop en denken dan niet meer over het gevaar na. Helaas kunnen criminelen ook om een dergelijk programma uiteindelijk heen.

Het bewustzijn van cybercrime is nu belangrijker dan ooit, aldus Theo Maasland tegen RTL Nieuws. Maasland stelt dat digitalisering door de corona tijd in een stroomversnelling terecht is gekomen. “Elke kleine retailer heeft noodgedwongen een webshop gemaakt.”. Ook zien we, volgens Maasland,  dat criminelen tegenwoordig kant-en-klare middelen als phishing- en Ddos-aanvallen kunt kopen.

1 april 2022 |
Judith van Staalduinen
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media 2021/22( Universiteit Leiden), Student Communicatie en Media (Erasmus Universiteit Rotterdam)