Zoveel kilometer fietsen Nederlanders jaarlijks
28 maart 2022
Sophie Voskamp
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media (2021/2022).

In Nederland zijn naar schatting zo’n 22,8 miljoen fietsen voor 17,4 miljoen mensen, dat is gemiddeld 1,3 fietsen per inwoner. Dit absurde aantal is uniek in de wereld. Hoeveel kilometers maken we jaarlijks met z’n allen op al die fietsen? En waar gaan we heen?

Nederland is een fietsvolk. Bijna 28% van alle verplaatsingen die Nederlanders afleggen gebeurt met de fiets. Al van jongs af aan fietsen we de benen uit ons lijf. De meeste kilometers worden gemaakt door scholieren, in de leeftijdscategorie 12 tot 18 jaar. Zij fietsen gemiddeld 6,2 kilometer per dag. Gemiddeld fietst een Nederlander 3,0 kilometer per dag. Het gemiddelde stijgt al jaren, en de verwachting is dat dit voorlopig niet zal afnemen.

De meeste Nederlanders gebruiken hun fiets om van en naar het werk te reizen, zo’n 22% van alle verplaatsingen. Door de fiets-van-de-zaak-regeling die op 1 januari 2020 is ingegaan zijn er alleen maar meer mensen op de fiets gestapt om heen en weer naar werk te gaan.
Onder de categorie overig vallen visite en logeren, diensten en persoonlijke verzorging en zakelijke en beroepsmatige verplaatsingen.

Chart: Sophie Voskamp  Source: CBS  Get the data  Created with Datawrapper.

Door de decennia heen blijft de tijd die mensen over hebben voor van en naar werk reizen nagenoeg hetzelfde. Dit is ongeveer anderhalf uur voor een enkele reis. Vroeger, toen er nog geen andere vervoersmiddelen dan de benenwagen beschikbaar waren, was de maximale afstand dat iemand van zijn werk kon wonen ongeveer 7,5 kilometer. Later werd de fiets uitgevonden en de afstand nam toe. Met de auto is die afstand nog verder vergroot, terwijl de tijd die mensen reizen nog altijd niet langer dan anderhalf uur is. Inmiddels kun je met een auto in anderhalf uur tijd wel 75 kilometer afleggen, tien keer zo ver als vroeger te voet. Op een elektrische fiets kun je binnen anderhalf uur ook veel verder komen dan op een gewone fiets. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu hanteert voor de elektrische fiets een maximaal acceptabele afstand die twee keer zo groot is als voor een gewone fiets. De 18%-toename van het aantal fietskilometers in Nederland in de grafiek hieronder zou door de elektrische fiets verklaard kunnen worden.

Werknemers worden daarbij nog eens extra aangemoedigd om de fiets te pakken, de overheid wil de komende twee jaar 200.000 forenzen op de fiets zien te krijgen. De directeur van de Fietsersbond Saskia Kluit denkt niet dat het dan veilig kan blijven op het fietspad. “Er zijn de laatste jaren al zoveel verschillende voertuigen op het fietspad bijgekomen, vrachtfietsen, bakfietsen, speed pedelecs en e-bikes, wij zijn niet in staat om extra verkeer nog veilig op te vangen.” Nederland is het grooste fietsland ter wereld, en ook het enige land waar meer verkeersdoden vallen op de fiets dan in de auto.

Speed pedelecs kunnen snelheden tot wel 40 km/u halen.
Foto: Pixabay (CC0).

Rudolf Barend uit Delft fietst dagelijks op zijn speed pedelec naar zijn werk in Zoetermeer. “Ik ging vroeger met de auto naar mijn werk, maar sinds ik deze fiets van mijn vrouw voor mijn verjaardag heb gekregen wil ik er niet meer van af. Het mooie is dat ik na een dag werken ook meteen mijn beweging heb gehad. Alleen bij enorme regen of wind pak ik nog wel eens de auto.”
Ook de financiële voordelen spreken hem aan. “Nu de prijzen van benzine zo de pan uit rijzen ben ik nog blijer met mijn fiets, ik bespaar er een hoop geld mee.”

28 maart 2022 |
Sophie Voskamp
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media (2021/2022).