Datavisualisatie
Hoe de Nederlander het slachtoffer wordt van de extreme prijzen aan de pomp
28 maart 2022
Ruben van der Scheer
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media (2021/2022)

Door de Russische inval in Oekraïne zijn de brandstofprijzen de laatste tijd enorm gestegen. De prijs voor een liter euro95 kwam uit op hoogtes die nog niet eerder gezien waren. Zo was de adviesprijs voor een liter Euro95 op 10 maart twee euro en vijftig cent. Ook verschillende bedrijven hebben het aan de stok met deze hoge prijzen. Bart-Jan van der Scheer, salesmanager bij een bedrijf dat handelt in spuitbussen, weet hier veel van. “We moeten nu geen onnodige kilometers rijden met de bedrijfswagens in verband met de hoge brandstofprijzen”.

Dat de brandstofprijzen nu zo stijgen komt dus grotendeels door de oorlog in Oekraïne. Door deze oorlog zijn de kopers van ruwe olie nu angstiger om Russische olie in te kopen. Daarnaast is de vraag naar energie na de coronacrisis weer toegenomen. Doordat de prijs van ruwe olie afhangt van de vraag en het aanbod, is deze gestegen door de groeiende vraag.

Stijgende prijzen

In de grafiek is dan ook te zien dat de prijs van zowel euro95 als diesel en lpg aan het stijgen zijn de afgelopen tijd. Veel Nederlanders tanken dan ook liever over de grens, omdat het daar goedkoper is. Dat de benzineprijs hoger is in Nederland dan bij onze zuiderburen en oosterburen, komt door de accijns op de brandstoffen. Om producten te sturen naar klanten maken vervoerders gebruik van een dieseltoeslag. Doordat de dieseltoeslag nu van ongeveer vijf tot acht procent naar ongeveer 25 procent is gestegen, stijgt de prijs van een artikel. "Nu dieseltoeslag zo extreem hoog is, leveren we per spuitbus marge in omdat de totale transportkosten hoger liggen. Deze kunnen we alleen bij de klant compenseren door de prijzen van de artikelen te verhogen", aldus van der Scheer.

In de grafiek is dan ook te zien dat de prijs van zowel euro95 als diesel en lpg aan het stijgen zijn de afgelopen tijd. Veel Nederlanders tanken dan ook liever over de grens, omdat het daar goedkoper is.  Dat de benzineprijs hoger is in Nederland dan bij onze zuiderburen en oosterburen, komt door de accijns op de brandstoffen.

Verschil in de prijs

De prijs verschilt echter wel per tankstation. Het ligt er namelijk aan of een tankstation aan de snelweg ligt of juist niet, zoals bovenstaande grafiek aangeeft. Dit verschil is te verklaren aan de hand van de service die mensen tijdens het tanken bij het tankstation ervaart. De tankstations die niet bij de snelwegen staan, bezitten vaak niet over een shop of personeel en zijn dus onbemand, waardoor een tankstation kosten kan besparen. Dit resulteert in een lagere prijs voor brandstof, die pakweg 17 cent per liter lager ligt dan bij tankstations aan de snelweg.

Daarnaast veilt de overheid de tankstations aan de snelweg iedere vijftien jaar, waarbij de huur voor de grond waar het tankstation op staat als de kosten die een bieder uitgeeft tijdens de veiling die moeten worden doorberekend in de prijs van de brandstof. Tot slot zijn tankstations die 24 uur per dag open zijn meer kosten kwijt, en deze kosten moeten wederom worden doorberekend in de prijs.

De benzineprijs lijkt de piek te hebben gezien. De prijzen voor de brandstoffen zijn de laatste tijd weer aan het dalen. Ook heeft de overheid daarnaast aangekondigd om de accijns op brandstof, in navolging van de Belgen, te verlagen.

Toekomstvisie

Hoe het nu verder moet weet van der Scheer ook nog niet helemaal. "Het is zo dat de regeringen streven naar verlaging van de hoeveelheden fossiele brandstoffen. Naar mijn idee kan dit alleen door de prijzen kunstmatig hoog te houden en deze op die manier zo onaantrekkelijk mogelijk te maken", vertelt van der Scheer. Het elektrische rijden kan de oplossing zijn, maar vanwege de lage actieradius is dit eigenlijk geen optie volgens van der Scheer. Hij maakt lange reizen, waardoor hij vaak zal moeten stoppen om de auto op te laden. Wel ziet hij mogelijk een ander alternatief. "Persoonlijk zie ik meer heil in rijden op waterstof. Dit geeft een schone verbranding waarbij er alleen waterdamp ontstaat en niet langer meer een grote hoeveelheid CO2".

28 maart 2022 |
Ruben van der Scheer
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media (2021/2022)