Dit is waarom we massaal meer kochten via het internet
28 maart 2022
Nina Kievits
Premasterstudent Journalistiek & Nieuwe Media 2021/2022
Foto: Auteur

We worden ermee doodgegooid: aanbiedingen van flitsbezorgers op social media, zoals Gorilla’s, Gettir of Flink, menukaarten van (afhaal)restaurants in onze brievenbus en cadeaukaarten die kortingen beloven op je zoveelste bestelling. Tegenwoordig is alles te bestellen via honderden apps en websites. Wat heeft ertoe geleid dat deze business zo booming kon worden? 

Stijgende lijn

2021 was het jaar van het online winkelen: nog nooit bestelden we zoveel via het internet. Ruim driekwart van de Nederlandse bevolking ouder dan twaalf jaar, omgerekend 11.7 miljoen mensen, kocht iets bij een webshop of online dienst. Gezamenlijk deden we 373 miljoen online-aankopen voor een totaalbedrag van 30.6 miljard euro. 

Het coronavirus heeft gezorgd voor een flinke toename in het aantal online bestellingen. Uit onderzoek van het CBS blijkt de grootste groei zit in de categorie kleding, schoenen en maaltijden. Door de sluiting van de detailhandel en horecagelegenheden hadden we namelijk geen andere keuze. Verder was er buitenhuis vrij weinig te doen en dit verklaart bijvoorbeeld de toename in 2021 ten opzichte van 2020 in meubels, woonaccessoires en abonnementen op films en series. 

De toename in online-aankopen heeft effect op meerdere zaken, zo blijkt uit een rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), een onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Doordat we steeds vaker maaltijden thuis laten bezorgen in plaats van naar de supermarkt te gaan, legde we per persoon ongeveer 27 kilometer minder af in één jaar. In vergelijking met 2020 werden er 38% meer pakketten thuisbezorgd. Dit heeft niet alleen invloed op het aantal gereden kilometers, maar ook op de efficiëntiewinst. Dat wil zeggen dat de ritten van de pakketbezorgers productiever zijn, omdat de adressendichtheid toeneemt, omdat er meer besteld wordt. Daarnaast zijn er meer succesvolle leveringen, omdat veel mensen thuiswerken. 

Boodschappenbezorger 

Iemand die thuis is in de wereld van bezorging is Jesse Haak (22). Hij werkte de afgelopen zes maanden fulltime als bezorger van de online supermarkt Picnic. Picnic is actief in meerdere Europese landen, maar heeft geen fysieke winkels. Voor een minimum bedrag van 35 euro staan de boodschappen binnen twee dagen voor je deur. “Ik werkte voorheen in een restaurant, maar toen alle horeca dichtging vanwege het coronavirus ben ik overgestapt naar Picnic. Boodschappen bezorgen gaat namelijk altijd door, dus deze baan gaf mij iets meer stabiliteit.” 

“Mijn functie bij Picnic heette runner, dus het was mijn taak om mijn eigen wagentje vol te laden met kratten met boodschappen en ze vervolgens bij de mensen thuis te bezorgen. Het fijne aan Picnic is dat jezelf je uren kunt indelen, dus je kunt zelf bepalen of je tien, twintig of veertig uur per week wilt werken. Het is wel zo dat wanneer je meer werkt, je ook meer kilo’s aan boodschappen mee krijgt, omdat je dan een ervaren runner bent. Het werk werd steeds zwaarder en dat is ook een van de redenen waarom ik uiteindelijk ben gestopt.”

Welke veranderingen vinden er volgens Jesse plaats als het gaat om online boodschappen doen?  “Ik merk dat er een sprake is van een concurrentiestrijd tussen traditionele bezorging van boodschappen, zoals Albert Heijn en Jumbo en de flitsbezorgers. Zeker in Amsterdam, omdat je daar eigenlijk de meeste opties hebt. Als je meer te besteden hebt, kies je voor de flitsbezorging. Het is wellicht iets duurder, maar het staat wel binnen tien minuten voor je deur. Bij Picnic duurt het soms wel drie dagen. Ik zou alleen zelf nooit zoveel boodschappen bestellen bij flitsbezorgers als bij traditionele bezorging, omdat ik weet hoe zwaar het kan zijn en hoe weinig je eraan verdient."

28 maart 2022 |
Nina Kievits
Premasterstudent Journalistiek & Nieuwe Media 2021/2022