Nu alle maatregelen tegen het coronavirus na twee jaar weer opgeheven zijn, kan er voorzichtig worden teruggekeken op deze lastige periode. Het is een periode geweest met veel tegenslagen, met name voor de ondernemers. Op meerdere momenten moesten onder andere winkels, restaurants, cafés en musea hun deuren sluiten. Hierdoor werd veel omzet gemist.
Een van de sectoren die het hardst getroffen werd door de coronacrisis, is de horeca. In het geval van nieuwe maatregelen moesten horecazaken meestal als eerste dicht. Ook bij versoepelingen had de horeca geen geluk en moesten deze ondernemers vaak het langst wachten voordat er weer mensen ontvangen mochten worden.
Steun
Gelukkig voor ondernemers in de horecabranche staan ze er niet alleen voor. De organisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) behartigt de belangen van ruim 20.000 ondernemers in de branche en zet zich voor hen in. PR & Brandmanager van de KHN Vivian van der Wielen laat weten dat ze het momenteel zeer druk hebben met de gevolgen van de pandemie. “Op dit moment ligt onze prioriteit volledig bij de service, lobby en advies voor onze leden en zetten wij alles op alles om horecaondernemers door de coronacrisis heen te helpen”, zo zegt ze. Kleinere issues in de horeca zijn dus naar achteren geschoven om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk restaurants en cafés de crisis kunnen overleven.
Ook kwam er financiële steun vanuit de overheid. Zo was er de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW), die ervoor zorgde dat werkgevers hun werknemers met een vast of flexibel contract toch door konden betalen. Hierdoor hoefden deze werknemers niet op zoek naar een nieuwe baan en hoefden werkgevers niet op zoek naar nieuw personeel zodra de deuren weer open mochten.
Een ander steunpakket van de overheid is de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Dit steunpakket kon worden aangevraagd door ondernemers wanneer zij konden aantonen minstens een bepaald percentage – dat verschilde per kwartaal – omzetverlies te hebben. In dit geval kregen de ondernemers een subsidie om hun vaste lasten voor bedrijfsvoering te dekken.
Alternatieven
Ten tijde van de lockdowns hebben veel horecaondernemers zich aan moeten passen aan de situatie. Zo heeft een flink aantal restaurants die nog niet aan bezorging deden ervoor gekozen dit toch te introduceren. Ondanks dat de deuren gesloten moesten blijven kon er op deze manier toch wat omzet gedraaid worden.
Nu Nederland weer steeds verder opengegaan is, hebben veel ondernemers er toch voor gekozen de bezorgdiensten te verminderen of zelfs helemaal te beëindigen. In eerste instantie zijn ze hun onderneming dan ook begonnen om mensen over de vloer te krijgen voor eten of drank. Wanneer ook een bezorgdienst in stand gehouden moet worden, zullen ook de kosten van de bedrijfsvoering groeien.
Doordat alle coronamaatregelen ongeveer twee jaar actief geweest zijn, is het niet voor iedereen meer duidelijk wanneer wat precies gebeurde. Om daarbij te helpen is de bovenstaande tijdlijn te raadplegen. Zo kan achterhaald worden wanneer sprake was van welke maatregelen.