Hoe stem je niet dan? Dat is de vraag die het team van ‘represent jezelf’ stelt aan jongeren die zich vaak niet herkennen in het huidige politieke landschap. Met een onorthodoxe sociale media campagne proberen zij deze jongeren te motiveren om naar de stembusjes te trekken. Want alleen door te stemmen ‘represent’ je jezelf.
De promovideo die ‘represent jezelf’ op sociale media verspreidt om jongeren op te roepen 16 maart te gaan stemmen voor de gemeenteraad. In de video zijn veel jongeren van kleur te zien. Een bewuste keuze: jongeren van kleur uit grootstedelijke gebieden, waarvan de opkomst bij verkiezingen steevast laag ligt, zijn de voornaamste doelgroep van de campagne, aldus initiatiefnemer Younes Douari tijdens een interview met Spijkers met Koppen.
Douari startte ‘represent jezelf’ vorig jaar tijdens de landelijke verkiezingen vanuit een ‘verantwoordelijkheidsgevoel’. ‘Ik denk dat iedereen in een democratie de verantwoordelijkheid heeft om mensen in zijn omgeving aan te sporen om zijn democratische plicht te doen.’
Achter de schermen tijdens de opname van de campagnevideo. Door in gesprek te gaan met jongeren uit ‘onze eigen gemeenschapen’ laten de drijvende krachten achter ‘represent jezelf’ jongeren zien dat politiek ook voor hun is, aldus Douari. Foto: RUBY CRUDEN
Hoe komt het dat deze jongeren niet stemmen? Volgens Ingie Elzeny, wie ook verbonden is aan de campagne, komt dit onder andere doordat ‘het taalgebruik van de politiek jongeren niet aanspreekt’. Door in de taal van de jongeren zelf politieke processen uit te leggen probeert ‘represent jezelf’ de politiek ook voor deze jongeren interessant te maken.
Naast de taal van de jeugd worden er ook andere middelen ingezet om jongeren meer verbonden te laten voelen met de politiek. Zo worden er memes (grappige plaatsjes van het internet) geplaats op het instagram account van ‘represent jezelf’, om op die manier het belang van bepaalde politiek gebeurtenissen te verduidelijken.
Stemmen is nadenken. Om een zo groot mogelijke impact te maken werkt ‘respresent jezelf’ samen met andere organisaties die dicht bij de doelgroep staan. Zo maakte het collectief met behulp van Daily Paper, een populair Amsterdams kledingmerk onder jongeren van kleur, buttons om te laten zien dat je gestemd hebt.