Beeldverhaal
Dit is waarom zo veel supersterren hun muziekrechten verkopen
23 februari 2022
Otto Waasdorp
Student Geschiedenis & Minor Journalistiek en Nieuwe Media - Universiteit Leiden

Grote muzikanten zoals Bob Dylan, Stevie Nicks en Shakira verkopen de rechten van hun muziek voor enorme bedragen. Waarom verkopen zij hun rechten en waarom is het interessant om deze te kopen?

Bob Dylan verkocht voor ongeveer 300 miljoen Amerikaanse dollar zijn publishing rights, een van de weinige rechten die liedschrijvers zelf nog hebben, aan het bedrijf Universal. Dylan en andere artiesten konden door corona niet meer toeren en verloren daarmee hun grootste inkomstenbron. Een andere manier van geld verdienen was dus noodzakelijk.
Foto: Chris Hakkens (CC BY-SA 2.0)
Ook Stevie Nicks, bekend van Fleetwood Mac en haar latere solo werk, heeft besloten afstand te doen van haar publishing rights. Nicks verkocht haar rechten echter niet aan Universal, maar aan Primary Wave.
Foto: Ralph Arvesen (CC BY 2.0)
Merck Mercuriadis is met zijn bedrijf Hipgnosis Songs Fund een van de spelers op de markt die interesse heeft in de muziekrechten van grote artiesten. Mercuriadis wilt met zijn bedrijf meer dan alleen de liedjes beheren, hij heeft als doel de liedscrijvers meer geld te laten verdienen dan de 11,5% per dollar die zij nu verdienen met streamingsdiensten zoals Spotify en Youtube. Hipgnosis is hierdoor een aantrekkelijke partij om mee samen te werken voor artiesten en heeft al namen als Richie Sambora van Bon Jovi, Blondie, Mark Ronson en Barry Manilow achter zich.
Foto: Jill Furmanovsky/rockarchive (CC BY 4.0)
Een belangrijke reden voor de verkoop van de Publishing Rights van Amerikaanse muzikanten zijn de belastingplannen van Joe Biden. Waar er nu nog 20% belasting op deals van meer dan 1 miljoen dollar zijn, gaat dat in de plannen van Biden naar 37%.
Foto: Gage Skidmore (CC BY-SA 2.0)
Zoals Dylan in 1964 al zong, The Times They Are A-Changin’, ook in de muziekindustrie.
23 februari 2022 |
Otto Waasdorp
Student Geschiedenis & Minor Journalistiek en Nieuwe Media - Universiteit Leiden