Datavisualisatie
Hotelovernachtingen Leiden stijgen laatste jaren mede dankzij goede marketing: ‘Leiden is geen stad voor een Engelse hooligan’
6 april 2021
Daphne Stolwijk
Minorstudente Journalistiek en Nieuwe Media 2020/2021

Het aantal hotelovernachtingen in Leiden was in 2019 hoger dan ooit. De grote vraag: hoe is Leiden zo populair geworden en is dat iets waar we blij mee kunnen zijn?

In 2011 was het aantal hotelovernachtingen 219.000. Acht jaar later waren dat er 412.000. Het is een gevolg van het hogere aantal toeristen in de stad. Tussen 2016 en 2019 kende Leiden een stijging daarvan tussen de vijf en tien procent. De trend is niet uniek voor Leiden, in heel Nederland stijgen bezoekersaantallen van steden. Mensen reizen vaker vanwege de goede bereikbaarheid van het openbaar vervoer en de welvaart die we in Nederland kennen. Toch is de stijging niet alleen gevolg van bereikbaarheid en welvaart, het komt ook door de marketing die Leiden op de kaart zet bij toeristen.

Cultuurliefhebbers

‘Leiden Marketing’ speelt In het bijzonder een rol in de stijging. Marketingmanager Mincke Pijpers is tevreden met de stijgende toerismecijfers. “Leiden Marketing heeft een brede opdracht. We verleiden mensen naar de stad te komen, trekken kenniswerkers naar Leiden en voorzien bewoners van een UIT-agenda”, zegt ze. 

Qua toerisme ligt de focus van Leiden Marketing op een specifieke bezoeker, vertelt Pijpers: de cultuurliefhebbers. “Onze stad leent zich daartoe. We hebben een historische binnenstad en dertien musea. Leiden is geen stad voor een Engelse hooligan”, lacht ze. 

“We verleiden mensen naar de stad te komen”

Druktemeters

Het meten van hotelovernachtingen is een goede manier om het aantal toeristen in de stad te schatten, maar dekt niet de volledige lading. In kaart brengen hoeveel dagjesmensen naar Leiden komen, is slecht te doen. “Druktemeters kunnen een oplossing zijn”, vertelt Pijpers. “Zo krijgen we een beter beeld van wie in de stad rondloopt.” Het nadeel is dat je niet weet of om bezoekers of inwoners van de stad gaat. Toeristen inschatten blijft daarom lastig.

Het aantal hotelovernachtingen is gestegen, maar het aantal hotels niet. De bezettingsgraad van bestaande hotels is hoger geworden. Niet alleen door toeristen, ook door zakelijke bezoekers. In Leiden worden congressen georganiseerd waar zakenmensen op af komen. Congressen duren vaak meerdere dagen en daarom zijn er veel zakelijke bezoekers die overnachten in de stad. Het trekken van dit soort bezoekers is ook gevolg van goede marketing van Leiden, zegt Pijpers. 

Spanningsveld

Niet iedereen is blij met het toegenomen toerisme. Leidenaars zijn bang dat hun stad het nieuwe Amsterdam wordt. “Straks rijden er bierfietsen en touringcars met dronken toeristen door de straten”, zegt een Leidenaar. “Ze leveren niks op en maken de stad alleen maar druk.” 

“Straks rijden er bierfietsen met dronken toeristen door de straten”

Een spanningsveld, zo noemt Mincke Pijpers het. “De capaciteit voor toeristen in de stad moet in balans zijn met het aantal inwoners”, zegt ze. Toeristen leveren volgens haar wel degelijk wat op voor Leidenaars. “Bezoekers leveren inkomsten en werkgelegenheid en zorgen voor een bepaalde dynamiek in de stad.” Het is een indirecte bijdrage aan het welzijn van de stad. Maar het moet wel in balans blijven. “In Giethoorn of Amsterdam is de balans zoek, maar in Leiden is dat nog niet het geval. We houden het scherp in de gaten.”

Meten is weten, aldus Pijpers. Het is van belang om inzichtelijk te hebben wie in je stad loopt. “Het profiel van jouw stad bepaalt in grote mate wie jij ontvangt. Wij richten ons niet op touringcars, populaire Nutellawinkels of bierfietsen. Die verschijnen niet in onze stad.” Volgens Mincke hoeven Leidenaars dus geen zorgen te maken en heeft toerisme zelfs een positieve invloed op ze. De cultuurliefhebbende toerist is meer dan welkom in Leiden en op die manier blijft het volgens Leiden Marketing in balans. 

6 april 2021 |
Daphne Stolwijk
Minorstudente Journalistiek en Nieuwe Media 2020/2021