Achtergrondartikel
Hoe een kleine autodealer slim moet zijn
6 april 2021
Rick Stoorvogel
Student Journalistiek & Nieuwe Media (2020/2021)

Als kleine autodealer moet je een lange adem hebben om staande te blijven in de veranderende autowereld. Onder druk van importeurs en de toenemende schaalvergroting bezwijken steeds meer kleine dealers voor de macht van holdings als Van Mossel en Stern Groep. ‘Een dealer moet zijn activiteiten wel verbreden om te kunnen blijven bestaan.’

De Jonge: ‘Er zal altijd plaats blijven voor de lokale ondernemers.” (Foto: Rick Stoorvogel)

‘Dertig jaar geleden nam ik het autobedrijf in Goes over van mijn vader’, vertelt Peter de Jonge, directeur-eigenaar van Toyota De Jonge. In de loop van de tijd breidde hij het bedrijf uit met een vestiging in Vlissingen. Hij is een van de weinige dealers die het volhoudt in een wereld waarin grote dealerholdings het voor het zeggen hebben.

‘Met twee vestigingen zijn wij, voor de begrippen van tegenwoordig, een kleine of middelgrote dealer’, legt De Jonge uit. ‘Het aantal dealers met één vestiging en één zelfstandige directeur-eigenaar slinkt steeds verder.’

Dat aantal wordt steeds minder doordat de grote, landelijk opererende dealerholdings de kleine ondernemers overnemen. De tien grootste dealerorganisaties hebben bij elkaar meer dan 40% van de nieuw-verkoopmarkt in handen. In 2012 was dat nog geen 25%. De holdings hebben vaak veel vestigingen. Van Mossel Automotive Group, de snelste stijger van de afgelopen jaren, heeft er zo’n driehonderd.

Verhouding importeur
Het is een ontwikkeling die al langer gaande is, volgens Geert Brummelhuis, manager Autodealers bij BOVAG. ‘Vroeger moest je voor een nieuwe Billy-boekenkast verder rijden dan voor een nieuwe auto.’ Die tijden zijn voorbij. Nu bepaalt de importeur welke partij op welke plaats het merk mag vertegenwoordigen. ‘Er worden veel minder nieuwe auto’s verkocht dan voorheen. Dat betekent dat een importeur moet snijden in de kosten en dus in het aantal verschillende verkooplocaties. Een partij als Van Mossel krijgt steeds meer gebieden toegewezen om bepaalde merken te verkopen.’

Natuurlijk voelt ook Peter de Jonge de druk van de importeur om te blijven verkopen. ‘Maar de doelen die gesteld worden zijn altijd realistisch en haalbaar. Onze verhouding met importeur Louwman & Parqui is erg goed. Beide partijen zijn zich ervan bewust dat ze elkaar nodig hebben, ook op de lange termijn.’

Tweedehands inkopen
Tegelijkertijd moet een autodealer vandaag de dag ook andere diensten aanbieden. Dat is noodzakelijk volgens Brummelhuis. ‘Van nieuwverkoop alleen kan een bedrijf niet leven. Een dealer moet zijn activiteiten wel verbreden om te kunnen blijven bestaan. Schadeherstel uitvoeren, een leasetak opzetten, tweedehands auto’s verkopen. Allemaal om ervoor te zorgen dat er klanten naar je toekomen.’

Ook de Toyotadealer heeft dat begrepen. De tweedehands auto’s gaan zo hard, dat ze apart ingekocht moeten worden. De Jonge: ‘Ook daarin specialiseren we ons in ons eigen merk en onderscheiden we ons in de markt.’

De Jonge is nu 59 en moet ook langzaam na gaan denken over de lange termijn (‘Dat heb ik wel geleerd van de Japanners’). Hoewel hij twee kinderen heeft, heeft geen van hen interesse in een overname. Toch denkt hij niet dat zijn bedrijf snel ten prooi zal vallen aan een van de grotere dealerholdings. ‘Toyota De Jonge heeft een sterke naamsbekendheid in de regio. We kennen veel klanten persoonlijk. Daarin onderscheiden we ons van de grote jongens. Er zal altijd wel plaats blijven voor de lokale ondernemers.’

6 april 2021 |
Rick Stoorvogel
Student Journalistiek & Nieuwe Media (2020/2021)