Achtergrondartikel
IJmuiden is het zat: de sluizenroute moet open
27 februari 2021
Roy Metselaar
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media 2020-2021

In IJmuiden wordt momenteel de grootste zeesluis ter wereld gebouwd. Deze zeesluis had volgens de planning al in 2019 af moeten zijn, maar de bouw liep een vertraging van ruim twee jaar op. Al drie jaar kunnen auto’s, fietsers en voetgangers geen gebruik maken van deze belangrijke sluizenroute. Hoe wordt deze overlast door de IJmuidenaren ervaren?

In december 2014 ging de kogel door de kerk. IJmuiden kreeg ruim tien jaar eerder dan gepland een nieuwe zeesluis. Ilse Frans (19) is een van de bewoners van een woonboot nabij het sluiseiland. Volgens haar is de nieuwe zeesluis hard nodig: “De schepen worden alsmaar groter en de haven steeds belangrijker, de bouw was onvermijdelijk.”

Zeesluis IJmuiden is de grootste zeesluis ter wereld in aanbouw. In 2016 begon de bouw van de sluis en in 2019 zou de sluis gereed zijn. Aanvankelijk zou de sluizenroute voor het doorgaande verkeer openblijven. Al snel werd dit bijgesteld naar een sluiting van één jaar. Van dat jaar is niet veel waar gebleken want inmiddels rijden de IJmuidenaren al bijna drie jaar om.

Sluiting van de doorgaande weg

Op 3 april 2018 bracht Rijkswaterstaat het nieuws naar buiten dat de sluizenroute voor al het doorgaande verkeer dicht ging. Het zou volgens Rijkswaterstaat namelijk niet veilig zijn voor het verkeer om de grote hoeveelheid bouwverkeer te passeren. Zodoende ging de sluizenroute twee weken later dicht.

Bewoners van de woonboten en het sluiseiland mochten via een speciale route nog wel naar hun woning toe. Ilse en haar gezin konden vanuit hun woonboot alleen nog maar via de, voor hen, andere kant van het kanaal naar de supermarkt. Voorheen gingen zij altijd naar IJmuiden: “Dit vroeg veel van ons, het was echt even omschakelen. Simpele dingen, zoals mijn pakketjes konden ineens ook niet meer thuisbezorgd worden.”

Later in 2018 kwam er een nieuwe update over de bouw van de zeesluis. De deurkassen van de sluizen moesten aangepast worden. Dit leverde een vertraging op van 27 maanden. Al die tijd bleef de sluizenroute voor een onbepaalde tijd afgesloten en moest het verkeer omrijden via de Velsertunnel of de veerpont. Dit riep irritatie op bij Ilse: “We hadden gewoon geen enkel perspectief over wanneer de route weer open zou gaan.”

De alternatieve routes

Aangezien fietsers niet door de Velsertunnel mogen, is de pont de enige optie die overblijft om het Noordzeekanaal over te steken. Via de sluizenroute kon de fietser eerst vrijuit het kanaal oversteken. Nu is de fietser gebonden aan de vertrektijden van de pont, drie keer per uur dus. Sofian Kluft (20), een veelvuldig gebruiker van de sluizenroute, moest zijn dagelijkse planning hierdoor flink omgooien. Hij maakte jarenlang de oversteek over het kanaal om op zijn middelbare school te komen: “Doordat ik de pont moest nemen was ik iedere dag 20 minuten langer onderweg dan voorheen.”

Sofian staat nu met zijn brommer op de pont. Normaliter had hij de sluizenroute genomen.

Dezelfde pont bleek in de afgelopen drie jaar niet altijd een goed alternatief te zijn. De huidige veerponten zijn namelijk sterk verouderd en kampen regelmatig met storingen. De pont vaart dus meestal minder vaak dan gebruikelijk. Ook wanneer de pont in het nabij gelegen Buitenhuizen het begeeft, offert de GVB, de vervoerder, één van de extra veerponten in Velsen op om het probleem in Buitenhuizen op te lossen.

Heropening van de sluizenroute

Volgens de planning en communicatie van Rijkswaterstaat zou de sluizenroute over een maand na een sluiting van bijna drie jaar weer heropend moeten worden. Ilse en Sofian zijn het stellig eens: de sluizenroute moet zo snel mogelijk weer open, want volgens Sofian zijn de geboden alternatieven waardeloos: “op de pont kan je in de spits amper afstand van elkaar houden, in deze pandemie kan dat gewoon niet.”

De status van de bouw van de Zeesluis IJmuiden in het vierde kwartaal van 2020

Het is een mijlpaal zijn om naar uit te kijken. Maar helemaal zeker is het nog niet dat de sluizenroute daadwerkelijk heropend wordt. Ilse, die de bouw van dichtbij kan volgen, heeft er weinig vertrouwen in: “Het blijft gevaarlijk zolang al dat bouwverkeer daar rijdt, ik vrees dat we voorlopig nog even moeten omrijden.” Sofian voegt daar nog aan toe: “Eerst zien, dan geloven. Ik heb er geen vertrouwen meer in.”

27 februari 2021 |
Roy Metselaar
Student minor Journalistiek en Nieuwe Media 2020-2021