Achtergrondartikel
Waarom bestellen we nu massaal online spullen?

Online shoppen, wie doet het niet? Zeker nu we verplicht thuis zitten en de verveling steeds vaker toeslaat. Het is dan heel verleidelijk om online te gaan winkelen. Maar niet alleen in de afgelopen periode is er veel online geshopt. Sinds 2014 is in de omzet van het aantal internet verkopen al een constante stijging merkbaar. Ook is er aan het einde van elk jaar een verrassende piek in omzet, hoe komt dit? En waardoor blijft het groeien? 

Uit cijfers van het CBS blijkt dat de opbrengst uit verkoop van goederen online enorm is gestegen de afgelopen periode. In 2019 is dit zelfs meer dan het dubbele ten opzichte van 2014. 

Copy: Internetverkopen
Infogram

En niet alleen in de detailhandel is deze groei merkbaar, zelfs in de multi-channel branche. Dit zijn bedrijven waarvan het zwaartepunt van verkopen niet online ligt, maar toch is ook hier een stijgende groei te zien. Yoshka Stooker een Growth, Digital Campain en Trade Manager bij het multinationale kledingbedrijf Scotch & Soda bevestigt de cijfers van het CBS. “De E-commerce business en internet verkopen zijn de laatste jaren  gestegen, voornamelijk door het feit dat er meer vraag is naar online verkoop, er meer bedrijven bij zijn gekomen en klanten het gemak van online shoppen steeds meer ontdekken. Bij Scotch & Soda zien we zeker een stijging in online verkopen, dit komt niet alleen door steeds betere investment van online marketing initiatieven, maar door ook de algehele groei en interesse van de klant om online aankopen te doen.” 

Copy: Internetverkopen
Infogram

Behalve dat er een gemiddelde stijgende groei merkbaar is in de afgelopen jaren, is het ook opvallend dat bij elk jaar er in de laatste paar maanden een piek verschijnt. Volgens Stooker komt dit door promotionele acties. “Acties zoals Black Friday en Cyber Monday worden steeds bekender en groter. Ook is er natuurlijk de einde seizoens Sale en zorgen kerst en sinterklaas voor de vraag naar festive & gift gerelateerde producten” Hierdoor wordt er dus in de maand December relatief veel meer online gekocht. 

Internetverkopen
Infogram

Deze afgelopen maanden is er ook verrassend veel online besteld. Uit marktonderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel blijkt dat webshops een groei ervaren van 60%. De omzet van internetwinkels stijgt explosief sinds corona, in de week van Pasen was er zelfs een surplus van 72%. Stooker verwacht dat de nasleep van corona merkbaar gaat zijn op de E-commerce business. “Aangezien iedereen door de corona crisis is getroffen verwacht ik zeker nog wel een langere periode van economische crisis. Een onzekere periode, waarin bedrijven alles bij moeten zetten om alsnog zoveel mogelijk klanten aan te trekken en online verkopen te genereren. Sommige bedrijven zullen failliet gaan en sommige zullen een lange moeilijke tijd ervaren om de corona crisis te doorstaan. Wij hebben de gehele maand april 10% van onze online verkopen gedoneerd aan de Wereldgezondheidsorganisatie voor onderzoek naar corona.” 

Ondanks de stijgingen in de online verkopen van de afgelopen jaren en de piek in verkopen tijdens de lockdown, is het afwachten of deze groei zal doorzetten in de crisis of dat er een daling aankomt. 

1 juni 2020 |
Sanneheynen