Van nozems tot scooterbendes: hoe populair is de brommer anno 2020 eigenlijk?

Het was één van de eerste mijlpalen op weg naar onafhankelijkheid voor veel (voornamelijk) jongens. In 2010 werd het praktijkexamen voor de brommer ingevoerd, en sinds enkele jaren kun je al op je 17e aan je autorijbewijs beginnen. Het begin van het einde voor brommer?

Waarom zou je nog aan een duur praktijkexamen beginnen als je nog maar heel even moet wachten om voor je autorijbewijs te gaan? Veel brommers zijn al minder duur dan wat het papiertje om erop te mogen rijden tegenwoordig kost. Kunnen we deze veranderingen terugzien in de cijfers?

De figuur heeft twee lijnen. Onderin is het aantal bromfietsen per 1000 inwoners zichtbaar. Daar lijkt weinig te gebeuren. Er is een afvlakking van de groei na 2010, maar overtuigend is het niet. Bovenin de grafiek gebeuren belangrijkere dingen. Daar is het aantal brommers per jaar weergegeven, voor alle Nederlanders tussen de 16 en 18 jaar oud. Ooit een cruciale doelgroep voor brommerfabrikanten: te jong voor een auto, stoer genoeg voor een brommer of scooter.

Afname

Na 2010 zien we een scherpe daling van het aantal bromfietsen onder de leeftijdsgroep 16 tot 18. Het jaar waarin praktijkexamens voor bromvoertuigen verplicht zijn. Dat is de duidelijkste correlatie die zeer waarschijnlijk hieraan toe te schrijven is. Vanaf 2014 daalt het aantal bromfietsen niet meer, wat misschien toe te schrijven is aan de economische voorspoed. De afvlakking van die groei zou dan weer aan de lagere drempel voor een autorijbewijs kunnen liggen, maar het duidelijkste effect komt nog altijd van de verandering in 2010.

31 mei 2020 |
Mick