Groot aantal aanrijdingen in Groningen, opvallend weinig in de Randstad
31 mei 2020
Trevyn van Houwelingen
Student minor Journalistiek en nieuwe Media 2020 Bachelorstudent Geschiedenis
Afbeelding van Stephan Wusowski via Pixabay

Na een onderzoek naar het aantal aanrijdingen in Nederland waarbij fietsers of voetganger werden aangereden valt te concluderen dat Groningen in de eerste dagen van het jaar een zeer onveilige stad is voor fietsers. De hoeveelheid aanrijdingen in grootstedelijk Groningen, negen, is significant meer dan de vijf gemelde aanrijdingen in Amsterdam, dat de tweede plek bezet. 

Een woordvoerder van de gemeente Groningen erkende dat er veel aanrijdingen waren maar kon hiervoor geen directe verklaring leveren. Wel heeft de gemeente een plan opgesteld dat online te vinden is. Zo worden er 25 locaties verbeterd waar veel ongelukken gebeuren en worden 54 locaties waar buurtbewoners zich onveilig worden aangepast. De website is hieronder te vinden.
Dat Amsterdam een stuk minder aanrijdingen telt valt misschien te verklaren door het feit dat de stad vorig jaar een primeur beleefde. De stad besloot dat snorfietsers niet meer op de fietspaden mochten rijden en naar de autobaan werden verbannen. Dat om de toch al drukke fietspaden van Amsterdam te ontlasten. Zo is het voor fietsers overzichtelijker geworden en zijn er daarom mogelijk minder aanrijdingen geweest.
Opvallend was dat er maar één aanrijding is gemeld waarbij zowel een fietser als een voetganger aangereden zijn. Een hoogbejaarde man in Leeuwarden reed eerst een fietser aan, en na het keren met hoge snelheid nog een voetgangster om vervolgens tegen een geparkeerde auto tot stilstand te komen.

Bronnen:
https://gemeente.groningen.nl/verkeersveiligheid
https://www.amsterdam.nl/snorfiets-rijbaan/

31 mei 2020 |
Trevyn van Houwelingen
Student minor Journalistiek en nieuwe Media 2020 Bachelorstudent Geschiedenis