De coronacrisis brengt ontzettend veel gevolgen met zich mee. Een van die gevolgen is het koopgedrag van de Nederlandse bevolking. Van hamsteren tot intensief tuinieren, de Nederlandse bevolking doet uitgaven die normaal niet of weinig gedaan worden. Daarnaast is importeren uit het buitenland lastig en zorgt dit voor een lagere productie.
Supermarkten draaiden de afgelopen weken een hogere omzet dan met kerst. Veel schappen waren leeg. Geconserveerde groenten, pasta, wc-papier, alles was op. In de derde week van maart zorgde dit voor een omzet van ruim 50% meer dan in de derde week van maart 2019. Vooral de omzet van handzeep, farmaceutische middelen en toiletpapier zagen supermarkten stijgen. Voor de eerste twee valt een logische verklaring voor te geven, het toiletpapier is nog steeds een raadsel.
Bron: CBS
Bouwmarkten zijn sinds de coronacrisis ook razend populair. De omzet van deze kluswinkels zijn gigantisch gestegen en mensen zijn massaal aan het verven geslagen. Wanneer je de omzetten vergelijkt met 2019 zie je net als bij de supermarkten een groei van minstens 30% in de loop van de weken.
Bron: CBS
De supermarkten hebben het vooral druk met het aantal bezorgingen aan de deur. Je kunt bij veel supermarkten geen afspraak meer maken voor bezorging voor de komende twee weken. Ook de onlinesupermarkt Picnic heeft veel nieuwe klanten erbij en huurt hiervoor nieuwe werknemers in.
Premier Rutte op bezoek in een Albert Heijn in tijden van corona: 'er is zo veel wc-papier, we kunnen tien jaar poepen!' pic.twitter.com/z9puo3HK3r
— Marieke v/d Zilver (@mvdz_) March 19, 2020
Ook de tuincentra ervaren veel drukte. Mensen ervaren het toch als een uitje. Veel tuincentra hebben daarom een drive-inn gemaakt. Ook kwekerijen hebben het initiatief genomen om dit vorm te geven.