Datavisualisatie
Lezen door te luisteren: de groei van audioboeken
29 maart 2020
Tahani Lalmahomed
Student Minor Journalistiek en Nieuwe Media (2019-2020)

Audioboeken worden steeds populairder. In drie jaar tijd vertienvoudigde het aantal uitleningen in digitale bibliotheken en ook apps voor luisterboeken zien de laatste paar jaren een aanzienlijke groei in abonnementen. Waardoor zijn audioboeken gegroeid in populariteit?

Luisteren naar audioboeken werd heel lang gezien als een als een “luie vorm van lezen”, (Nolin & Wallin, 2019). De algemene gedachte was: “Je leest het boek niet echt, dus dan telt dat toch helemaal niet?” Deze gedachte lijkt te veranderen. De laatste paar jaren is er een groei in de markt van audioboeken te zien, wat aangeeft dat steeds meer mensen het juist fijn audioboeken te beluisteren.

In Nederland is dit vooral te zien in de Luisterbieb. Dit gedeelte van de digitale bibliotheek is specifiek voor het beluisteren van audioboeken. Het medium beschikt over een aanbod van ruim 4.000 audioboeken die beschikbaar zijn voor leden (en een deel ook voor non-leden). De app is de laatste paar jaren erg gegroeid. De cijfers van het CBS tonen aan dat de downloads van luisterboeken binnen drie jaar vertienvoudigd zijn.

Deze cijfers geven aan dat steeds meer mensen er voor kiezen boeken niet te lezen, maar te beluisteren. Dit is niet alleen in Nederland het geval, maar over de hele wereld. Tegenwoordig zijn er talloze apps waarmee je naar audioboeken kunt luisteren. Apps als Spotify and Itunes bieden tegenwoordig de mogelijkheid aan te luisteren naar boeken. Ook zijn er apps specifiek gericht op het beluisteren van audioboeken, zoals Storytel of Audible. Net als Spotify of AppleMusic koop je een abonnement en krijg je dan, in plaats van muziek, een enorm aanbod aan audioboeken.

Deze verschillende soorten apps zijn volgens Nolin & Wallin een van de redenen dat luisterboeken tegenwoordig zo populair zijn (2019). Hoewel audioboeken niet nieuw zijn, zorgen de apps ervoor dat ze makkelijker beschikbaar zijn voor mensen, wat het ook aantrekkelijker maakt abonnementen voor zulke apps te nemen.

Een van de apps die deze laatste paar jaren enorm gegroeid is, is de al eerder genoemde Storytel. De app is in 2005 begonnen in Zweden en is sinds 2013 ook beschikbaar in Nederland. Hun cijfers laten zien dat binnen vier jaar de abonnees zijn verviervoudigd.

Hoewel de apps luisterboeken toegankelijker maken, kunnen ze niet de enige reden zijn geweest voor de toename van populariteit. Uit de groei in abonnees kan je afleiden dat er regelmatig naar audioboeken geluisterd wordt, wat betekent dat er iets fijns moet zijn aan het luisteren naar een audioboek.

Chelsea Janssen, abonnee van Storytel, vertelt dat het fijn is dat je naar ze kunt luisteren “terwijl je iets anders doet, bijvoorbeeld klusjes in huis, of terwijl je wandelt of reist”. Dat dit een factor is in de groeiende populariteit van luisterboeken, concluderen ook Nolin & Wallin. Zij zeggen zelfs dat door naar audioboeken te luisteren, mensen meer lezen, juist omdat ze het combineren (2019).

Luisteren naar audioboeken werd gezien als een vorm van luiheid, maar dit hoeft dus helemaal niet het geval te zijn. Je zou ook kunnen zeggen dat het een efficiënte en snellere vorm van lezen is. Dat audioboeken steeds meer worden beluisterd en apps steeds meer abonnees trekken, is dan ook erg begrijpelijk.


Bronnen:

29 maart 2020 |
Tahani Lalmahomed
Student Minor Journalistiek en Nieuwe Media (2019-2020)