Twitter bestaat 14 jaar! Zo staat het platform ervoor
21 maart 2020
Loes Duivenvoorden
Student minor journalistiek en nieuwe media (2019-2020)

Hoera! De vlaggen hangen uit want sociaalnetwerksite Twitter viert vandaag haar veertiende verjaardag! Rimpels en grijze haren? Welnee, het platform heeft dit jaar een stijgend aantal gebruikers en is volgens socialmediakenner Herman Couwenbergh nog steeds hét platform als het gaat om ‘hier en nu’ informatie.

Op dinsdagochtend 21 maart 2006 zette Jack Dorsey, mede-oprichter van Twitter, s’ werelds eerste tweet online. Het platform – dat toen nog Twittr.com heette, omdat de naam Twitter.com simpelweg al bezet was – zou binnen de kortste tijd razend populair worden. Desondanks namen de gebruikersaantallen van Twitter de laatste jaren af. Volgens socialmediakenner Herman Couwenbergh is dit niets om ons zorgen over te maken en heeft het platform nog altijd een toekomst.

Ondanks dat Twitter, met 152 miljoen dagelijkse gebruikers, een veel kleiner gebruikersaantal kent dan populaire media als Whatsapp, Facebook, YouTube en Instagram, staat het platform er volgens Couwenbergh niet slecht voor: “Twitter is weer in opkomst lijkt het.” Uit de statistieken van onderzoeksbureau Newcom van januari dit jaar blijkt namelijk dat er een lichte stijging in het aantal Twittergebruikers in Nederland is.

“Zeker in deze onzekere dagen met het coronavirus merk ik dat meer mensen weer berichten willen delen. Uit alles blijkt dat Twitter nog steeds hét platform is als er ‘hier en nu’ info gedeeld moet worden. Het is de vinger aan de pols van het nieuws.”

Bron: Newcom
Twitteraars

Uit onderzoek van Omnicore blijkt dat er gemiddeld 500 miljoen tweets per dag worden verzonden. Gemiddeld worden die door iets meer mannen gestuurd dan vrouwen, en door iets meer volwassenen dan jongeren. “Hoewel de laatsten”, zegt Couwenbergh, “Twitter ontdekken als een soort openbare Whatsappberichten.” Dit resulteert vaak in informele gesprekken, waarin vooral veel getwitterd (lees: gekwetterd) wordt.  

Daarnaast is er volgens Couwenbergh een grote groep zakelijke gebruikers. “Deze bestaat uit mediamensen, zoals journalisten en redacteuren, maar ook uit bijvoorbeeld communicatiemedewerkers of bedrijfseigenaren.” Wil je in contact komen met een bepaald bedrijf, dan kun je dat tegenwoordig ‘tweeten’.

Toekomst

“De laatste jaren daalde het aantal Twittergebruikers.” Volgens Couwenbergh kwam dit door de opkomst van extreme denkbeelden en Twitters “gebrekkige reactie” daarop. “Sinds eind 2019 heeft Twitter echter steeds meer tools en mogelijkheden geïntroduceerd die het gemakkelijker maken om je daartegen te beschermen.” Zo kun je zelf bepalen hoe je timeline eruit ziet en is Twitter actief bezig met het weren van spamaccounts en haatdragende of extremistische berichten. “Dit verklaart de licht positieve uitslag van dit jaar.”

Couwenbergh ziet de toekomst van Twitter door de komst van de nieuwe functies rooskleurig in. “Ik denk dat de huidige coronacrisis aantoont dat Twitter nog steeds relevant is omdat het als een van de weinige media niet verplicht een algoritmische timeline laat zien.” Hierdoor hebben Twittergebruikers de mogelijkheid berichten in chronologische volgorde weer te geven. Dit is handig voor eenieder die op de hoogte wil zijn van het laatste nieuws.

Couwenbergh benadrukt dat Twitter vooral een platform is waarbij je openbaar met elkaar kunt discussiëren over relevante onderwerpen en gemakkelijk nieuwe contacten kunt leggen. Als het aan hem ligt, behoort het platform voorlopig nog niet tot de verleden tijd.

Benieuwd naar Twitters áfgelopen jaren? Bekijk dan eens onderstaande tijdlijn met enkele memorabele momenten uit Twitters geschiedenis.  

21 maart 2020 |
Loes Duivenvoorden
Student minor journalistiek en nieuwe media (2019-2020)