Barbie door de jaren heen
9 maart 2020
Loes Moree
Student minor journalistiek en nieuwe media 2019-2020

Op 9 maart wordt Barbie 61 jaar. In haar leven is er veel veranderd. Toch is het oorspronkelijke idee van Barbie blijven bestaan. Een vrouwelijke pop die als autonoom figuur alles kan bereiken.

Ruth Handler creëert Barbie in 1959. Ze haalt inspiratie uit haar dochter die graag met poppen speelt. Barbie is in tegenstelling tot andere poppen uit die tijd een vrouw die economisch onafhankelijk is. Ze gaat hiermee in tegen de gendernormen uit de jaren vijftig. In haar leven oefent ze meer dan 200 beroepen uit. 

De pop is een symbool voor kapitalisme. Handler zegt: ‘My whole philosophy of Barbie was that, through the doll, the girl could be anything she wanted to be. Barbie always represented the fact that a woman has choices.’ Hier komt het kapitalistische en liberale beeld naar voren van ‘the American Dream’. De pop is nog steeds een groot succes. Elke seconde worden er 2 Barbies verkocht. De verkooptruc heeft gewerkt. In onderstaande tijdlijn is te zien hoe Barbie zich ontwikkelt heeft.

9 maart 2020 |
Loes Moree
Student minor journalistiek en nieuwe media 2019-2020