Tijdlijn
Waarom vrouwen nog steeds ondergerepresenteerd zijn bij grote filmprijzen
5 maart 2020
Wies van Wetten
Student minor JNM 2020
Photo by Engin Akyurt from Pexels

2019 Bracht een recordaantal aan succesvolle films met vrouwelijke regisseurs. De filmwereld is daarentegen nog steeds een door mannen gedomineerd terrein. Bij de Oscars worden vrouwen ondergerepresenteerd: in de hele geschiedenis van de Oscars heeft een vrouw pas één keer het beeldje voor beste regie in ontvangst mogen nemen. Ook dit jaar is er geen vrouwelijke regisseur genomineerd bij zowel de Oscars als de Golden Globes.

De onderrepresentatie van vrouwelijke regisseurs speelt vooral in Amerika. In Nederland lopen we hierin voorop, vertelt regisseur Shamira Raphaëla aan de NOS. Toch hebben Amerikaanse films grote invloed op onze filmcultuur. Veel van de films die in de bioscoop draaien zijn Amerikaans en op Netflix overstijgt het aanbod van Amerikaanse films en series dat van Nederlandse. Daarnaast betekent dat we in Nederland voorop lopen op dit gebied, niet dat het probleem in Nederland niet aanwezig is.

Ook al winnen vrouwelijke regisseurs nog niet vaak, is er wel een groei gaande in het aantal vrouwelijke nominaties: in 2019 was 10,6% van de regisseurs vrouw ten opzichte van 2,7% in 2007, dit bleek uit onderzoek van het Annenberg Institute. Helaas vallen vrouwen bij de grote prijzen nog steeds vaak buiten de boot. Toen de samenstelling van de Academy-leden in 2012 openbaar gemaakt werd door een onderzoek van de Los Angeles Times, schrok de Oscar-organisatie hiervan en hebben ze meer balans in de mix proberen te brengen. Nu bestaat de Academy voor 32 procent uit vrouwelijke leden. Dit betekent daarentegen niet dat alle vrouwen die onderdeel uitmaken van de Academy ook op regisseurs mogen stemmen.

De Academy bestaat, net als de Oscars, uit verschillende onderdelen. Een Academy-lid dat op een bepaald onderdeel wil stemmen, moet zelf actief geweest zijn in deze tak. Dit is de voornamelijkste reden dat vrouwelijke regisseurs zo weinig genomineerd worden. Als een Academy-lid wil stemmen op een regisseur, dan moet deze zelf minimaal twee films geregisseerd hebben, waarvan één de afgelopen tien jaar in de bioscoop te zien was. Daarbij moeten deze films voldoen aan “de standaarden van de Academy“. Aangezien er veel meer mannelijke regisseurs zijn die twee van dit soort films in hun reportoire hebben, zijn er ook meer mannelijke Academy-leden. Deze eis van de Academy maakt het voor vrouwen lastig om erbij te komen. Volgens het eerder genoemde onderzoek van het Annenberg Institute, krijgen vrouwelijke regisseurs veel minder vaak de kans dan mannen om (na hun debut) een tweede film te maken. Daarnaast zijn maar vier procent van de top films tussen 2007 en 2008 geregisseerd door vrouwen.

Maar mannen kunnen toch ook op vrouwen stemmen als die een goede film geregisseerd hebben? Er zijn over het algemeen minder vrouwen die de kans krijgen om een film te mogen regisseren dan mannen. Dit kan daarentegen ook zijn, omdat er überhaupt minder vrouwen in het vakgebied beginnen. Helaas krijgen vrouwen over het algemeen een kleinere kans om een film te regisseren dan mannen. Zoals bij de superheldenfilm Wonder Woman, waarvoor Patty Jenkins tien jaar heeft moeten strijden om de film waar te maken.

Ook al zijn er dit jaar geen vrouwelijke regisseurs genomineerd, heeft er wel een buitenlandse film (Parasite) gewonnen. Het is een stap in de goede richting, maar de balans in de filmwereld is nog lang niet even. De tijdlijn hieronder maakt overzichtelijk welke vrouwen in de geschiedenis van de filmwereld meegedongen hebben om grote Amerikaanse filmprijzen. Het zijn er nog niet veel, kunnen dit er in de toekomst meer worden?

Door: Wies van Wetten, bron: Wikipedia
5 maart 2020 |
Wies van Wetten
Student minor JNM 2020