Virtual reality racen in Den Haag: ‘’Je wordt behandeld als een echte coureur’’
20 april 2019 |
Laurens Stade
Oprichter en eigenaar van VRF1 Mike Lamboo (26). Foto: VRF1

Bij aankomst zie ik een groot, haast vervallen gebouw met een grote muurschildering erop die het gebouw wat opfleurt. Op dat gebouw zie ik een bord staan met het logo van VRF1 met daarop de richting voor de parkeerplaats. Wanneer ik de parkeerplaats oprijd zie ik vier bordjes staan. Deze plekken zijn gereserveerd voor Formule 1-coureurs Max Verstappen, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen en Lewis Hamilton. Ik stuur ruim weg van deze borden.

Het pand van VRF1 aan de Binckhorstlaan 151a in Den Haag. Foto: Laurens Stade

Zodra je binnenkomt, is het alles behalve vervallen. Hier vinden we een grote zaal met wat lijkt op een café. Kijk je verder de hoek om, begint ineens het kwartje te vallen. Daar staan allemaal stoelen met tv-schermen. Op een van deze stoelen zit oprichter Mike Lamboo (26). Hij lijkt alleen niet te reageren wanneer ik hem probeer te begroeten. Ik probeer het nog een keer, maar zie later pas dat het kansloos was. Hij zit met een Virtual Reality-bril op en kan mij niet horen. Het enige wat hij hoort, is het geluid van de auto waarin hij rijdt. En nee, niet binnen in het gebouw. Allemaal, in die VR-bril.

Zodra hij eindelijk klaar is en zijn bril afzet, moet hij eerst bijkomen van de hele belevenis. Even moet hij zich oriënteren. Dan heeft hij tijd om uit te leggen waar hij nou precies mee bezig was, en wat VRF1 is.

Het gebouw van binnen ziet er alles behalve vervallen uit: rechts is een bar, (normaal gesproken) staan er vier stoelen en de uitstraling voelt modern aan. Foto: Laurens Stade

Waar staat VRF1 voor en wat is het?

‘’VRF1 staat voor Virtual Reality Formule 1, en dat is ook precies wat je hier kan doen. Ik heb een Formule 1 simulator nagebouwd, dus je hebt dan een Formule 1 stoel, stuur en pedalen. De stoel trilt, je krijgt wind in je gezicht: alles om een Formule 1-race te simuleren.’’

‘’Dit staat allemaal aangesloten op virtual reality, waardoor het net lijkt alsof je echt in de auto zit, in plaats van alleen maar een spelletje aan het spelen bent. Op de locatie in Den Haag heb ik vier van die simulatoren staan. Mensen kunnen langskomen om te racen. Zij reserveren dan voor een halfuur of een uur. Daarnaast bied ik ook de mogelijkheid aan om de stoelen te verhuren voor een hele dag voor op evenementen of een beurs.’’

De reden dat er in de foto hierboven maar twee simulatoren staan: twee simulatoren zijn die dag verhuurd voor evenementen in Zaltbommel (foto) en Utrecht. Foto: Laurens Stade

Waar kwam het idee voor VRF1 vandaan?

‘’Virtual reality kende ik al heel lang. Ik heb het altijd al een interessante techniek gevonden. Alleen had ik nog nooit echt het idee gehad dat het een bepaald niveau heeft bereikt dat het écht iets toevoegt. Heel vaak was het gewoon heel simpel, je zat in een achtbaan en dat was wel leuk, maar niet echt ‘wauw’.’’

‘’Ik was een keer ergens naartoe gegaan waar ze een racesimulator hadden staan. Dit was niet specifiek een Formule 1 simulator, maar wel gewoon een racesimulator. Die was aangesloten op virtual reality, en toen pas kon ik zeggen: dit voegt echt wat toe. Dat was het moment dat voor mij het verschil tussen een spelletje spelen en een simulatie duidelijk werd. Ik ben dat toen gaan uitwerken en al snel kwam Formule 1 daarbij, omdat ik al jarenlang een fan daarvan ben. Dat was toen meteen een voor de hand liggende combinatie.’’

En hoe werken die simulatoren met virtual reality dan?

”Natuurlijk hebben we hier stoelen staan met stuurtjes en pedalen. Daarnaast beschikken we over krachtige computers. Deze kunnen op een hoge kwaliteit de racegame afspelen. Tevens is een krachtige computer een noodzaak om de virtual reality bril werkend te krijgen. Deze VR-bril werkt middels sensoren, die boven op de Tv-schermen staan. Dit zijn eigenlijk een soort van camera’s. Deze registreren dan vervolgens waar de VR-bril zich bevindt.

Zo ziet de cockpit eruit. Boven de tv zijn de twee sensoren te zien en ook de ventilatoren zijn duidelijk zichtbaar. Foto: Laurens Stade

”Als je klaar zit, zet je de VR-bril op je hoofd, zorg je ervoor dat je goed zit en dat je het scherpste gedeelte van de lenzen pakt. Anders heb je onscherp beeld en daar kan je goed duizelig van worden. Dan hoef ik alleen nog maar in te stellen waar je zit zodra je vooruit kijkt, en dan kan je beginnen. Daarnaast zijn er ook ventilatoren aangesloten op de computer. Deze zijn 3D geprint door een bedrijf. Je sluit ze aan op de computer, en zodra je de racegame speelt registreren deze meteen de gegevens van de game. Als je gas begint te geven gaan ze steeds harder draaien naarmate de snelheid toeneemt.”

”Ook trilt de stoel dus zodra je over hobbels begint te rijden. Dit gaat eigenlijk heel simpel, want dat gaat door middel van de bas van de game. Een apparaatje achterop het stoeltje vangt deze bas op, en als de bas dan zo hoog ingesteld staat zorgt dit ervoor dat de bas letterlijk door de stoel heen dreunt.”

Hier is het apparaatje dat zorgt voor de trillingen goed te zien. Foto: Laurens Stade

Wat maakt VRF1 uniek?

‘’Dat is denk ik toch wel de beleving die je hier kan krijgen. Die simulatoren heb ik zelf samengesteld, dus die zijn op zich al uniek. Ze zijn wel samengesteld van verschillende producten die gewoon te koop zijn, dus in principe zou iedereen dit kunnen kopen. Maar dan heb je alleen nog de simulator. Waar ik in geloof wat VRF1 écht uniek maakt, is dat je vanaf het begin af aan –vanaf het moment dat je op de site komt- tot aan het moment dat je hier weer weggaat, behandeld wordt als een coureur.’’

‘’Bij de eerste reservering stuur ik gelijk instructievideo’s mee, en zodra ze binnenkomen is het doel om te kijken hoe ze in een korte periode zo goed mogelijk kunnen worden in het racen. Dat wordt vooral zichtbaar bij de evenementen. Bijvoorbeeld bij het VRF1-superlicentie evenement, waar je de hele dag onder begeleiding van een VR Race Expert zo goed mogelijk probeert te worden. Maar ook in de kleine details, zoals de bordjes bij de parkeerplaats waarop ik met een knipoog ‘gereserveerd voor Max Verstappen’ heb gezet. Ik wil het dus voor iedereen een unieke ervaring maken, en niet dat het alleen maar het racen is en daarna weer weggaan.’’

Een van de instructiefilmpjes die deelnemers toegestuurd kan worden. Bron: VRF1

VRF1 is via crowdfunding mogelijk gemaakt. Hoe ging dat in zijn werking?

‘’Als je eenmaal een plan hebt begin je die op te schrijven. Dan begin je aan een ondernemingsplan en dan weet je dat er geld moet komen om het op te starten. Zelf had ik niet het geld om op te starten. Ik ben toen gaan onderzoeken wat de mogelijkheden waren: je kan natuurlijk naar een bank gaan of bij een investeerder geld proberen te lenen. Een van de dingen die ik écht begon te onderzoeken was crowdfunding, en daar was ik eigenlijk al gelijk fan van. Je hebt meerdere platformen voor crowdfunding. Ik ben toen bij een aantal van die platformen langsgegaan en heb daar gesprekken gehad over hoe zij het crowdfunden aanpakken.’’

En hoe heb jij vervolgens het crowdfunden aangepakt? Waar vond je de investeerders en wat kregen zij ervoor terug?

‘’Bij deze crowdfunding was het op basis van een lening. Investeerders krijgen dus hun bedrag terug met een bepaald rentepercentage. Mijn doelbedrag was 40.000 euro. Vaak is het bij crowdfunding zo dat je daar ook nog een andere beloning tegenover zet, bijvoorbeeld gratis racen in mijn geval. Dus als je honderd euro investeerde, mocht je een keertje gratis komen racen. Als je als bedrijf vierduizend euro investeerde, dan kreeg je alle vier de simulatoren voor een dag op locatie. Dat kon ik dus eigenlijk verkopen als een gratis bedrijfsfeestje. Zij betaalden vierduizend euro, kregen daarvoor een bedrijfsfeest en uiteindelijk krijgen ze dat geld terug met rente.’’

Oprichter Mike Lamboo (26) aan de slag op een van zijn simulatoren. Foto: VRF1

En toen?

‘’Met dat idee ben ik gaan lobbyen bij bedrijven en binnen mijn eigen netwerk om via-via bij bedrijven te komen die dat wellicht interessant zouden vinden. Uiteindelijk waren er vijf bedrijven die dat bedrag of meer geïnvesteerd hebben. Verder ben ik vooral via mijn eigen website die ik heb opgezet en via sociale media gaan zoeken naar een ander publiek om te bereiken, de consument dus. In eerste instantie begin je dan bij familie, die dan je eerste vijf tot tien procent van het doelbedrag geven. Zo begint dat allemaal een beetje te groeien en uiteindelijk heb ik zelfs meer opgehaald dan het doelbedrag. Toen kon ik echt gaan starten met VRF1.’’

Na deze korte pauze nodigt hij me uit om tegen hem te racen. In een spannende race weet hij me nipt te verslaan. Dan is het toch wel tijd om weer naar huis te gaan. Als ik in mijn auto stap, zie ik recht voor me weer de vier gereserveerde parkeerplaatsen. De volgende keer blijven nog maar drie ervan vrij.

Wil je zelf ervaren hoe het is om in virtual reality te racen? Ga dan naar www.VRF1.nl om een arrangement te boeken, je aan te melden voor een evenement of de mogelijkheden tot huren te bekijken.

20 april 2019 |
Laurens Stade